Bykle i Agder er kommunen der det handles mest på nett i forhold til innbyggertallet. Her fra skistedet Hovden i kommunen.

Her handles det mest på nett

Mens Oslo topper fylkesoversikten over netthandel i første kvartal 2022, var Bykle i Agder kommunen i Norge hvor det per innbygger er netthandlet mest så langt i år.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal er fylket hvor netthandelen har økt mest i årets første tre måneder, sammenlignet med samme periode i 2021.

Disse fylkene handlet mest på nett i 1. kvartal 2022

Oslo 111

Troms og Finnmark 106

Møre og Romsdal 105

Nordland 105

Trøndelag 105

Viken 102

Vestland 99

Innlandet 95

Vestfold og Telemark 95

Rogaland 88

Agder 84

*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. januar-31.mars 2022. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket/ kommunen handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

Det viser salgsstatistikk fra Klarnas mer enn 12.000 norske nettbutikker fra januar til og med mars i 2022. Klarna er en ledende betalings- og shoppingtjeneste som hjelper kundene med å spare tid og penger og samtidig ha full oversikt.

– Gjennom store deler av pandemiperioden har Oslo vært blant fylkene hvor det har blitt netthandlet mest i Norge. Det virker som dette handlemønsteret fortsetter, også etter at muligheten for å handle i fysiske butikker er tilbake til normalen. Samtidig er det interessant å merke seg at veksten fra i fjor nå er sterkest i Møre og Romsdal og de nordligste fylkene, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Her er noen av hovedfunnene fra netthandelen i første kvartal i 2022:

  • Innbyggerne i Oslo netthandlet 11 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjennom Klarna i årets første tre måneder. Deretter følger Troms og Finnmark (6 % over gjennomsnittet). Minst netthandlet innbyggerne i Agder. De handlet hele 16 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen i løpet av årets tre første måneder. Deretter følger Rogaland (12 % under gjennomsnittet.)
  • Bykle i Agder er den kommunen i Norge hvor det per innbygger ble netthandlet mest gjennom Klarnas betalingsløsninger i 1. kvartal 2022. Der netthandlet de 60 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger Tydal i Trøndelag (54 % over gjennomsnittet) og Valle i Agder (52 % over gjennomsnittet.)
  • Fylkene hvor netthandelen økte mest, sammenlignet med samme kvartal i 2021, var Møre og Romsdal (10 % over landsgjennomsnittet), Troms og Finnmark (7 % over gjennomsnittet) og Nordland, Trøndelag (5 % over gjennomsnittet). Lavest var veksten i Oslo (22 prosent under landsgjennomsnittet) og Viken (12 prosent under gjennomsnitt.)

Logistikk 2022:

Har du husket å melde deg på til vårens mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 31. mai

Hvor: Vika Kino, Oslo

Blant foredragsholderne:

Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT

Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly

Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH

Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.

Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge

Se fullstendig program og kjøp konferansebillett på logistikk2022.no

Logistikk 2022 arrangeres av Logistikk Inside og Moderne Transport i samarbeid med Logistikkforeningen.

Økt nettinteresse innen daglig- og apotekvarer

Klarna Shopping Pulse, som er en kvartalsundersøkelse av handlevaner og preferanser i hele 11 av de største vestlige landene, inkludert Norge, viser at selv om andelen nordmenn som foretrekker netthandel fremfor handel i fysisk butikk har økt siden 4. kvartal 2021, er vi fremdeles blant landene hvor flest handler i fysisk butikk:

  • Bare i Østerrike og Australia foretrekker de i mindre grad nettbutikker fremfor fysiske butikker enn i Norge. Preferansen for netthandel er størst i Sverige og Storbritannia.
  • Mens i gjennomsnitt 32 prosent av de spurte i alle de vestlige markedene oppgir de handler ukentlig eller oftere på nett i løpet av en uke, er det tilsvarende antallet i Norge helt nede på 23 prosent. Det er sammen med Finland den laveste andelen av alle landene.

– Mens klær og sko, underholdning og skjønnhetsprodukter er de kategoriene som oftest blir netthandlet på nett av nordmenn, handler fremdeles et stort flertall mat- og apotekvarer i fysisk butikk. Samtidig er begge disse kategoriene blant dem hvor preferansen for netthandel øker sterkest så langt i år, ikke bare i Norge, men også i en rekke andre land, sier markedsdirektør Thomas Elvestad.

Kommune Fylke Shoppingindeks, per innbygger*
BykleAgder160
TydalTrøndelag154
ValleAgder152
VardøTroms og Finnmark148
BerlevågTroms og Finnmark146
BåtsfjordTroms og Finnmark146
SteigenNordland145
BarduTroms og Finnmark144
AukraMøre og Romsdal140
ÅrdalVestland140
FlåViken139
HemsedalViken139
MålselvTroms og Finnmark138
HasvikTroms og Finnmark137
RødøyNordland136
AustevollVestland136
AurlandVestland135
SaudaRogaland133
LebesbyTroms og Finnmark133
MeløyNordland132

<i>*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. januar-31.mars 2022. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket/ kommunen handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde. </i>

Powered by Labrador CMS