Roper et bransje-varsku

- Uten svenskene ville vi hatt et stort problem. Over halvparten av de vi rekrutterer til logistikk og industri kommer fra nabolandet.

Publisert Sist oppdatert

Det forteller Helge Sundby, salgssjef i avdeling Industri & Logistikk i rekrutteringsbyrået Proffice. Sundby, som også er nestleder i Logistikkforeningen Østlandet, understreker at han kunne tenke seg langt flere nordmenn.

– Jobbene er der, sier han.

- Er det en forgubbing i bransjen?

- Bussbransjen sliter mer med eldre ansatte enn transportbransjen generelt. Mange bussjåfører har valgt å jobbe utover pensjonistalder og det gjør rekrutteringen til bransjen til en utfordring i tiden fremover. Vi merker at det er mange ledige distribusjon- og lastebilsjåfører. Hver gang vi annonserer får vi mellom 25 – 30 søknader, mange av de er både nordmenn og svensker. Snittalderen på lastebilsjåfører ligger på 35 – 40 år. Men alderen er lavere for distribusjonssjåfører, noe som skyldes fysisk tungt arbeid. Selv om flere distribusjonssjåfører etterhvert går over til å bli lastebilsjåfører er det ikke nok «påfyll» av nye, forteller Sundby.

- Ser du noen grunner til utviklingen?

- Det koster i dag mellom 80.000 – 100.000 kroner å ta førerkortet for lastebil og vogntog, og det faller veldig dyrt for mange. Konkurransen fra utenlandske sjåfører bare øker, selv om det går mange arbeidsledige sjåfører rundt i Norge som ikke får seg jobb. Flere av disse har tatt førerkortet, men har ikke all verden av erfaring. Dersom vi skal opprettholde kontinuiteten med opplæring av sjåfører i Norge, bør bedrifter være mer åpne for å ta til seg også de som drømmer om en sjåførjobb, men ikke har mange kilometerne bak seg som yrkessjåfør.

- Vi hører stadig om sosial dumping. Kommentar?

- Sosial dumping har ikke vært det store tema hos oss, selv om vi har hørt at det har forekommet. Generelt vil jeg si at jeg heller aldri har opplevd sosial dumping som noe stort problem gjennom mine 15 år i bemanningsbransjen. 1.januar i år ble Vikarbyrådirektivet innført Det innebærer like betingelser for vikarer som for ansatte i samme bedrift. Dette tas seriøst i bransjen og letter diskusjonen om lønn og betingelser, sier Helge Sundby.