SETTER NYE KLUTER TIL: Jungheinrich inngår partnerskap med Hako Ground & Garden om salg og vedlikehold av gulvvaskemaskiner. Fra venstre Geir Sabel Olsen, produktsjef Hako, salgsdirektør Fredrik Høyer-Dahl i Jungheinrich og Hans Arne Eliassen daglig leder Hako.

Jungheinrich blir partner med Hako

Jungheinrich akter å feie gulvet med konkurrentene når de nå skal selge og vedlikeholde gulvvaskemaskiner fra Hako.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fakta: Hako Ground & Garden AS

  • Datterselskap av svenske Hako Ground & Garden AB som igjen er en del av tyske Hako GmbH.
  • Leverer maskiner innen Renhold, Park & Grøntområder, Golf, Hjem & Hage, med over 300 ulike maskiner i porteføljen.
  • Konsernet i Skandinavia har cirka 150 ansatte og har en omsetning på ca. SEK 500 millioner.

Hako Ground & Garden leverer en lang rekke ulike produkter til hjem og hage, park og grøntområder, golfbaner og renholdsmaskiner. Det er innen sistnevnte produktrange som Hako nå inngår partnerskap med Jungheinrich.

Partene mener dette er vinn-vinn for begge.

– Dette gir oss en bedre status som en totalleverandør, sier nyslått salgsdirektør hos Jungheinrich Fredrik Høyer-Dahl.

– Partnerskap med Jungheinrich passer oss som hånd i hanske, sier daglig leder i Hako Hans Arne Eliassen.

Salg og service

Kort fortalt går partnerskapet ut på at Jungheinrich skal tilby Hakos renholdsmaskiner gjennom sine salgskanaler, samt at Jungheinrichs teknikere skal gjøre service og vedlikehold på de samme maskinene.

Dermed får Hako utvidet sitt salgs- og serviceapparat via Jungheinrichs rekkevidde, mens Jungheinrich får en enda bredere produktportefølje som kan tilbys kundene. Og de aller fleste som trenger en truck eller et annet logistikksystem, trenger også gulvvaskemaskiner. Kundene får da også fordelen av å forholde seg til én leverandør og ett serviceapparat.

– Mange ønsker ikke å forholde seg til en lang rekke servicepartnere. Dette gjør det enklere og rimeligere for kundene, sier Høyer-Dahl.

Gir markedstilgang

For Hakos del gjør avtalen at de kan få innpass og tilgang til et langt større marked.

– Sammen med Jungheinrich stiller vi sterkt i å komme inn i matvarebransjen og dermed trenge inn i et marked vi ikke har tilgang til nå, sier Eliassen.

Jungheinrich har avtaler med flere av de store matvarekjedene, som har mange hundre butikker som naturligvis også må vaske gulvene sine. Dette er kunder som nå vil bli lettere tilgjengelig for Hako, samtidig som de med et trylleslag for et utvidet og landsdekkende servicenettverk.

– Vi trenger en god partner for å løfte oss litt. Og folkene og nettverket til Jungheinrich er gull verdt for oss. Samtidig styrker vi også vårt eget servicenettverk, understreker Eliassen.

Jungheinrich og Hako har samarbeidet en stund allerede, og Hakos maskiner har en tid vært tilgjengelig i Jungheinrichs nettbutikk.

– Vi velger Hako nå basert på den erfaringen vi har med dem, sier Høyer-Dahl.

For kort tid siden inngikk Jungheinrich også en lignende avtale med liftleverandøren Haulotte. Det viser en tydelig strategi om å kunne tilby et bredt spekter av produkter, slik at kundene slipper å forholde seg til mange leverandører.

– Vi skal være en «one stop shop», sier Høyer-Dahl.

Powered by Labrador CMS