- Transportbrukerne i fokus

OSLO: Konferanseprogrammet til «Transport og Logistikk 2012» er så og si i mål. Konferansegeneral Jo Eirik Frøise kan ikke huske at transportbrukerfokuset har vært større.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har ikke hatt så store og tunge transportbrukere på programmet før. Særlig dagligvarehandelen vil være godt representert på Gardermoen i år, forteller Frøise.

Drikkevarebransjen vil være ett av temaene som tas opp, og vi utelukker ikke at det vil bli heftige debatter i kjølvannet av innleggene til ASKO, Coca-Cola, TINE og Ringnes.

Et annet spennende innslag kan logistikkdirektør Arif Ahmed fra River Island gi. Kleskjeden er en av Storbritannias raskest voksende, noe som også vil borge for noen interessante innspill i hvordan disse logistikk- og transportutfordringene løses.

Sprenger magisk grense?

Påmeldingen til konferansen åpner i disse dager, og Frøise har satt seg hårete mål på konferansens vegne.

- Det blir tøft, men vårt mål er 1000 deltagere, avslører han.

I fjor kom det rundt 800. Det er en ambisiøs målsetting. Hvordan skal dere nå den?

- At vi har en spennende fagmeny vil nok ikke være nok alene, heller ikke at den grafiske profilen og hjemmesiden har fått en ansiktsløftning. Men samarbeidet konferansearrangørene inngikk med GS1 og DLF (Dagligvareleverandørenes Forening) har også medført et større nedslagsfelt, noe som gjør at vi tror at det blir en del flere transportbrukere blant deltagerne i år, sier Frøise.

Sjøfokus

Fagmenyen er også i år variert, og det bør være noe for enhver smak. Implementering av ERP-systemer og flåtestyring er blant temaene. Andre godbiter er hvordan teknologi kan optimalisere varekjeden, samt problematikken rundt returlogistikk.

Med Norsk Havneforening på arrangørsiden, er det naturlig nok også mye fokus rettet mot havner og sjøtransport. Ett av innleggene vil gå inn på tematikken rundt samlokalisering av havn og jernbane, en problemstilling som er høyaktuell både i Bergen, Drammen og Trondheim.

Markedsføringskampanjen «Velg sjøveien» vil også oppsummeres på Gardermoen, der Oslos havnedirektør Anne Sigrid Hamran vil fortelle litt om erfaringene som er gjort i løpet av kampanjen.

Akademikerne har ordet

Eirill Bø, studierektor ved Handelshøyskolen BI, vil også fortelle om erfaringene transportbransjen har med både sjø og andre transportformer, da hun legger frem rykende ferske resultater fra Nordisk Logistikkbarometer. Her vil man få en statussjekk for hvordan «ståa» er i norsk logistikk- og transportbransje.

Bø er imidlertid ikke den eneste akademikeren som slipper til, dag to vil i stor grad vies til FoU der man sammenligner Norge med utlandet. Benchmarkingen vil blant annet skje gjennom presentasjon av TØI-prosjektet «Logistikk i Norge», samt Forskningsrådets «Smartrans»-program.

Infrastruktur

Som vanlig vil infrastrukturutbygging spille en viktig rolle på konferansen. I år vil man høre mer om «Den sveitsiske modellen», der Kjell Kolden vil fortelle hvordan investeringer finansieres i alpelandet. Kortversjonen er at visse midler, som for eksempel veiavgifter, øremerkes til infrastrukturformål og at man dermed sikres større langsiktighet i arbeidet. Kanskje kan dette innlegget danne bakteppet for tungvektsduellen mellom Høyres Erna Solberg og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa på konferansens siste dag?