Tenk smart når hastigheten teller
OSLO: Den som tror Swisslogs lettgodsløsninger utelukkende baserer seg på miniload-kraner må tro om igjen. En spennende nyhet er autonome roboter, såkalte SmartCarriers, som henter frem lettgods i et rasende tempo.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Miniload-kraner vil fortsatt være vårt “melk og brød“, og for mange av våre kunder vil dette fortsatt være det beste og mest lønnsomme alternativet. Men nå har vi fått to nye og spennende produkter til lettgods-segmentet: SmartCarrier og AutoStore. Disse supplerer våre øvrige løsninger utmerket, sier Tom Jarle Dehkes, salgssjef i Swisslog Norge. I Swisslogs ”in house”-sortimentet inngår også transportørsystemet QuickMove og Tornado lettgodskraner.
Den sveitsiske systemintegratøren tegnet nylig en global distribusjonsavtale for AutoStore (se egen sak på siden), noe som blant annet innebærer at Swisslog Norge kan levere AutoStore-løsninger direkte fra Hatteland Computer uten å gå veien gjennom underleverandør.
Mens AutoStore-løsningen scorer høyt på egenskaper som kompakthet og svært god arealutnyttelse, spesielt i lagre med lav takhøyde, er hastigheten den store fordelen med de selvstyrte (autonome) robotvognene som går under navnet SmartCarrier.
Skinnegående roboter
SmartCarrier-produktet ble lansert på LogiMAT-messen i Stuttgart forrige måned. Teknologien er først og fremst utformet for høydynamiske logistikkanlegg for kasser, kartonger og brett.
Produktet er produsert av østerikske Servus Intralogistik GmbH, et selskap der Swisslog har en eierandel på 25%.
SmartCarrier-enhetene, som går under navnet ARC’er (Autonomous Robot Carriers) er små, skinnegående roboter som beveger seg rundt i lagerlandskapet. Et tilpasset reolsystem der robotene kan bevege seg, samt heis (plass til to ARC’er av gangen) som frakter ARC’ene til riktig høyde (nivå) i lageret, utgjør de andre viktige delene i løsningen.
Tenker selv
En egenvekt på kun15 kgbidrar til at ARC’ene bruker lite energi på sin ferd rundt i lageret, men det setter også begrensninger på hvor mye de kan frakte. Maksbegrensingen er35 kg. Begrensningen på lastbæreren er 66 x45 cmi bredde og lengde, og50 cmi høyden.
- Jeg har sett de fleste andre løsningene som er på markedet innen shuttlevogner, og mener SmartCarrier er i en klasse for seg. Hastigheten gir løsningen en eksepsjonell ytelseskapasitet. Og det at robotene er intelligente gir uante muligheter, mener Dehkes.
- Robotene er utstyrt med et intelligent kontrollsystem som gjør at de er selvtenkende. Den sier ifra til warehouse management systemet hvor den er og ber om oppdrag. Det er litt ”Terminator2”over de robotene her, sier han med et smil.
Lav inngangsterksel
Detaljhandel, næringsmidler og legemidler (pharma) er Swisslog definerte hovedsatsingsområder. Dehkes har store forventninger til SmartCarrier-konseptet i disse sektorene.
- Systemet har en lav inngangsterksel og er fullt modulært. Systemet gir også god arealutnyttelse, påpeker Dehkes.
Tommelfingerregelen er at et enkelt standardsystem har en kapasitet på 120 kasser i timen, men kapasiteten kan økes betraktelig gjennom å sette inn flere roboter og å optimalisere kjøremønsteret (for eksempel ved å designe anlegget etter ”sving”-prinsippet, ARC’en kjører inn i heis på den ene siden og ut på heis i motsatt ende).
Totalløsninger
- Markedet etterspør stadig mer dynamiske og fleksible løsninger. Slik passer AutoStore og SmartCarrier fint inn i vår portefølje. Som systemintegratør er det vår jobb å lage nøkkelferdige totalløsninger, hvor vi står inne for anleggets ytelses (utlovet kapasitet og tilgjengelighet). Vi skal ikke ”pushe” enkeltprodukter. Vi kan isteden velge ”Best of breed”-produkter som skal sys sammen til en helhetlig lagerløsning som fungerer optimalt for kunden, sier Dehkes.