Teges siste containerløft

BODØ (MTlogistikk.no): Tirsdag hadde containerskipet Tege sitt siste anløp til Bodø Havn med flagget på halv stang.

Publisert Sist oppdatert

– Det er selvfølgelig både skuffende og vemodig å tape kampen for å videreføre Nordnorge-linjen. Men både vi og Bodø kommune skal kjempe for å videreutvikle dette unike produktet, til den raskeste og mest miljøvennlige transportkorridoren mellom den sørlige og nordlige landsdel, forteller havnedirektør Ingvar M. Mathisen til MTlogistikk.

Trangt på veiene

Nå blir det 8000 flere vogntog på nordnorske veier. Politikerne får stempel som feige når institusjonen M/S Tege må legge inn årene etter snart 30 års drift. Containerskipet har årlig fraktet rundt 20.000 containere mellom Alta og Bodø. Hver tur tilsvarer 30 vogntog.

For dyrt

Tollpost Globe har funnet det for kostbart å frakte containerne på skip. Transport- og logistikkselskapet roses imidlertid for sin innsats med Tege-produktet. Kommunikasjonsrådgiver Bjørn Thorvaldsen i Tollpost forteller til Mtlogistikk at selskapet har brukt lang tid på denne avgjørelsen, og har vært i dialog med myndigheter, samlastere, kommuner, havnevesen og forskere for å komme frem til en løsning.

Vei og bane

– Vi har imidlertid kommet frem til at en kombinasjon av vei og bane, for å forsyne næringsliv og forbrukere i Nord-Norge er best, sier Thorvaldsen som understreker at MS «Tege» har gjort en betydelig innsats, og spilt en sentral rolle i å forsyne Nord-Norge med gods og varer.

Moden alder

– Båten er nå kommet i såpass moden alder at videre driftsløsninger med MS «Tege» ikke er mulig uten betydelige økonomiske investeringer. Vi er ikke fremmed for en dialog i fremtiden om en ny moderne, felles miljøvennlig båt som kan frakte et betydelig volum. Vi har store forventninger til en ny regjering som jo har pratet varmt om samferdsel, sier Thorvaldsen.