Stemmer på voice

KLØFTA: Etter at de ansatte hos Malorama begynte å høre «stemmer i hodet», har kvaliteten på plukkingen økt kraftig. – Vi har praktisk talt ikke feilvare lenger, sier logistikkdirektør Atle Melgard.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Stemmen i hodet» er levert av Optiscan Group. Vi snakker med andre ord om stemmestyring, eller voice, som har vært en suksess for Malorama på Kløfta.

Malorama leverer maling og tilhørende utstyr som sparkel og pensler – til hele Norge (1000 leveringspunkter i uken). På det nye sentrallageret på Kløfta omsettes opptil 1600 paller i uken, og en milliard kroner i året.

Innenfor veggene på det 10.800 m2 store lageret befinner det seg til sammen 6500 varelinjer. Plukkingen styres og kvalitetssikres gjennom øreklokker og mikrofon.

- Vi ønsket å prøve noe nytt for å optimere logistikken. Etter flere studieturer, falt vi ned på stemmestyring. Det innebar at vi måtte omdefinere hverdagen på lageret, men gevinsten kom fort: Vi ble mer effektive og så opplevde vi en stor gevinst innenfor kvalitet, sier Maloramas logistikkrådgiver Helge Sagbakken.

Egen stemmeprofil

Innføringen av stemmestyring skjedde allerede i 2009, i daværende Colorama. Siden den gang har mye skjedd: Colorama er blitt slått sammen med MAL og blitt Malorama. Rett før årsskiftet åpnet Malorama det splitter nye sentrallageret på Kløfta. Det var aldri noen spørsmål om de skulle gå tilbake til håndterminaler og «mer vanlig» utstyr:

- Vår erfaring er at stemmestyring er mer effektivt, og ikke minst ergonomisk riktigere. Det merker vi på medarbeiderne på lageret. Dessuten er det billigere. Voice-utstyret holder lengre, sier direktør Melgard.

Han og de andre på Kløfta har brukt vinteren på å lære opp nye medarbeidere i voice.

- Opplæringen er veldig enkel: Etter at medarbeideren har lest inn sin stemmeprofil, en sesjon som tar ca. 40 minutter, snakker mennesket og systemet sammen, og resten er nesten selvforklarende.

Nå går alle medarbeiderne «på gulvet» rundt med headset, og det aller meste stemmer på Kløfta.

Ingen scannere

Voice Pick er altså et system som erstatter plukklister og scannere. Et headset og en mikrofon gjør lagermedarbeideren i stand til å kommunisere direkte med lagerstyringssystemet. Systemet reduserer feilprosenten ved at plukkeren må oppgi et sjekksiffer på plukksted.

- Trenden blant våre kunder er at voice som teknologi ønskes benyttet på flere lagerprosesser enn bare plukk. Teknologien egner seg i alle vareforflytninger, fra mottak til lasting, samt administrative oppgaver som f. eks. varetelling, sier sales manager Andreas Bjørnhaug i Optiscan.

Voice Pick er et selvstendig produkt som kan integreres mot alle lagerstyringssystemer. Hos Malorama jobber systemet sammen med et logistikksystem utviklet av Ålesund–firmaet Datapro.

- Prinsippene for plukking legger først og fremst to faktorer til grunn: De tyngste produktene skal nederst på pallen, og plukkeren skal bevege seg kortest mulig, forteller Sagbakken.

Powered by Labrador CMS