Sprek "Expert" på nyttelast

Peugeot Expert L2H1 er en fleksibel og sprek varebil i mellomklassen. Den høye nyttelasten er mest imponerende.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot Expert L2H1 er utstyrt med en 163-hesters motor. Expert er en fleksibel mellomklasse varebil som er tilgjengelig i tre forskjellige versjoner med oppgitt nyttelast fra 880 til 1090 kilo. Kapasiteten er to til tre pallplasser, avhengig av kjøretøyets lengde og type skillevegg bilen er utstyrt med. I Norge utstyres de fleste bilene med en «norsk»-komfortskillevegg som bygger omtrent 20 cm inn i varerommet.

Det er for øvrig verdt å merke seg at Expert er tilgjengelig med luftfjæring, noe som øker kjørekomforten og til en viss grad funksjonaliteten. Vår testbil hadde konvensjonell fjæring.

Førermiljøet

I Expert er treseters-løsningen praktisk for kortere turer, men ved lengre turer kan midtpassasjerens benplass være noe trang. Bilen kan også bestilles med enkeltsete på passasjersiden. Førersetet er greit utformet, med reguleringer som gjør det lett å finne en behagelig kjøreposisjon. Som i de fleste av dagens bilmodeller, kunne sitteputen vært noe lengre for å støtte bedre oppunder låret.

I Norge er også koppeholderen til venstre for føreren standard, og sammen med en egen flaskeholder i døren ivaretas førerens behov for væskepåfylling bra. Instrumentpanelet er enkelt og oversiktlig, men med et uttrykk som kanskje er revitalisert når faceliften er på plass om noen måneder.

Midtsetet er utstyrt med et praktisk bord med papirholder, men dette er dessverre ikke plassert i vannrett posisjon og derfor ikke ideelt som lunsjbord.

Lastekapasitet

I likhet med de fleste bilene vi har testet det siste året, er Peugeot Expert tyngre enn oppgitt i vognkortet. I denne utgaven er det ettermontert gulv, sidebekledning og komfortskillevegg. Men når dette er tatt med i betraktningen, sitter vi igjen med 1000 kilo nyttelast. Det er bra for en varebil i denne størrelsen.

Originalt går det greit å laste en pall gjennom sidedøren, men ettersom komfortveggen bygger nesten 20 cm inn i døråpningen begrenses dette noe. Men i de fleste tilfeller er nok ekstra benplass å foretrekke fremfor sidelastemulighetene.

Det er bra med lastsikringskroker i gulvet, og bakdørene åpnes lett i 180° slik at innlasting med truck ikke er noe problem. I H1-utgaven leveres bilen også med topphengslet bakluke.

På landeveien

Vår testbil var dessverre utstyrt med uautoriserte dekk som ikke egnet seg for norske vinterveier. Vi hadde et dieselforbruk som lå noe over det vi normalt har på vår rundtur, samt at støynivået nok heller ikke var representativt for bilen. Importøren har i ettertid byttet dekk på bilen. MT gleder seg til å prøve bilen igjen etter at ny bil med facefift er på plass noe senere i år. For øvrig kommer også Peugeot Partner med facelift på forsommeren i år.

Motoren i testbilen denne gangen er en 163 hk HDi-motor med 340 Nm maksimalt dreiemoment. Motoren liker litt turtall og kan virke slapp dersom den faller for lavt i turtallsområdet. Under klatreetappene i vår testløype klarte den seg imidlertid utmerket uten overdreven giring.