Scania sterkest igjen

JÖNKÖPING: Noen trodde sikkert at ”hestekraftkarusellen” ville stoppe opp en stund ved Volvos rekord på 700 hk. Men Scanias utviklingsplaner hadde sine egne mål og datoer.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen trodde åpenbart også at introduksjonen av Scanias 730-hester var et hasteprosjekt som svar på Volvos ”utfordring”, først med 660 hk og så med 700. Men Scanias motorkonstruktører startet planleggingen av den nye V8-motoren for seks år siden. I april 2010 var den klar for introduksjon.

Tett skjema

Den store video-introduksjonen av Scania R730 fant sted 16. april. Noen dager senere fikk 415.000 besøkere på maskinutstillingen Bauma i München studere bilen. I første halvdel av mai ble den internasjonale fagpresse invitert til prøvekjøring i Jönköping-området hvor det er en del ordentlige bakker. Det ble en støysvak opplevelse av superkrefter.

Helt ny motor

Den nye V8-motoren er helt nykonstruert med helt ny blokk, ny jernlegering, større kjølekapasitet, nytt innsprøytningssystem, ny turbo m.m. Motorens slagvolum er16,4 literog dermed0,8 literstørre enn den gamle V8. Den er godt planlagt i relasjon til Scanias modulsystem. Den nye V8-motoren og rekkemotorene har mange komponenter felles. Grunnen til at Scania har sett seg tjent med å konstruere en helt ny motor, er trolig hensynet til de kommende Euro 6-kravene til utslipp.

Kjøreopplevelsen

Mye takket være den nye common rail-innsprøytningen er motorer meget stillegående. Man hører ikke kraften, men man merker den. Vi kjørte den lange kombinasjonen kalt ”link trailer” med totalvekt 58 tonn. Erfaringen var at på sterkt trafikkerte veier er det nesten ikke noen vits i å ha så sterk motor. I stigninger kjører man seg opp i hekken på andre vogntog og blir liggende der på sparebluss fordi man ikke kommer forbi.

Powered by Labrador CMS