Runddans hos Erling Sande AS

KOBBERVIKDALEN: Siden nyttår har det gått rundt og rundt hos Erling Sande AS. Fire nye paternostere bidrar til økt plukkeffektivitet og store plassbesparelser hos grossisten utenfor Drammen.

Publisert Sist oppdatert

Erling Sande AS har hentet navnet fra sin grunnlegger og kan spore sin virksomhet helt tilbake til 1932. Bedriften har spesialisert seg på ”fart og moro” og er en av landets ledende leverandører av båtmotorer, motorsykler, scootere og ATV’er. Virksomheten representerer blant annet merkevarene Suzuki og Arctic Cat. Bedriften omsatte ifjor for ca. 370 millioner kroner, hvorav reservedeler og utstyr (f.eks. hjelmer, jakker) utgjør nærmere 20%. Grossisten har 53.000 lagerførte varer.

I 2002 flyttet bedriften fra Oslo og inn til søsterselskapet RSA i Drammen (begge er eiet av Helling-familien), delelageret var da integrert med RSAs. Behov for å stå på egne ben og mer egnede lokaler, gjorde at selskapet var på flyttefot igjen ved juletider ifjor. Det nye lageret i Kobbervikdalen er på 7000 m2, inkludert kjeller.

Første Megamat RS

2200 m2 av anlegget er tildelt delelager, mens ferdigvarelager og kontorfunksjoner legger beslag på resten.

Omtrent 70% av plukket på lageret er smådeler.

Tidligere ble småvarene lagret i skuffer på reoler fordelt over to plan. Det betød manuelt plukk fra 38.000 lokasjoner, fordelt på 6250 hyllemeter (3076 m2) på en mesanin som var ca 700 m2. Hver plukker rakk ca. 40-50 ordrelinjer i timen (gjennomsnittsordren er rundt 5 linjer).

I det nye lageret står fire paternostere av typen Megamat RS 350 (Tallet betyr at hver hylle i paternosteren har en kapasitet på350 kg).

- Automatene, som kun opptar 40 m2 (inkludert gangareal) tar 40% av godset og man får plass til like mye på 15% av plassen, sier Ole Sverre Spigseth, salgsdirektør for Kardex i Norden.

Han forteller videre at plukkeffektiviteten med lagerautomater normalt er mellom 80 og 150 plukk per plukker i timen.

Vurderte lagerheis

- Vi vurderte også kombinasjonen paternoster og lagerheis, men endte isteden opp med fire paternostere. Vi har veldig mye småvarer, ca. 70% av plukket er smådeler. Lagerheiser hadde sikkert vært mer aktuelt hvis vi hadde hatt litt større og tyngre deler, sier ettermarkedssjef Bjørn Andresen hos Erling Sande AS.

- Mange trodde kanskje at paternoster var på vei ut, til fordel for lagerheis, men det er ikke tilfellet. Særlig for plukkeffektivtet for småvarer, er paternoster en god løsning. For Erling Sande As har vi lagt til grunn en tilbakebetalingstid på 1-2 år. Hvor rask ROI blir avhenger av flere parametere, for eksempel plassbesparelse, plukkeffektivitet, at det er nok ordre og lignende, sier Spigseth.

Kortere ledetider

- Hvis plukk hadde vært en flaskehals kunne man snakket om ROI på noen få måneder, fremholder Spigseth.

- Målsetningen vår er at vi klarer å plukke tomt for ordre og at ikke vi lagrer ”luft”. De gevinstene vi henter er innen effektivitet, arealutnyttelse, bemanning (færre plukkere) og mindre feilplukk. Fordelen for kunden er at ledetidene blir kortere. To timer kan gjøre stor forskjell for våre kunder. Vi er grossist for ca. 210 forhandlere rundt i hele Norge og sender daglig ut forsendelser med Bring og Schenker, forklarer Andresen.    

Hektisk ramp-up

Da vi besøkte bedriften 30. mars var operatørene Maria Bjørge og Magnus Bugge i full sving med å legge inn varer i paternosterne. Det tar sin tid å flytte over varene fra 38.000 lokasjoner, så ikke før nærmere sommeren regner man med at automatene er fylt opp. Det vil si at ramp-up er midt i høysesongen, som man regner å være fra mars til august.

Ved innleggelsen av varer får operatørene god hjelp av en lyslist nedenfor luken til paternosteren. LED-lamper angir både hva slags artikkelnummer og delenummer som skal plukkes, samt ”adresse” for en artikkel. Adressen 6-1, indikerer for eksempel at plukkeren skal plukke fra kasse nummer 6 fra venstre og i første rom i kassen. Det angis samtidig hvor mange enheter som skal plukkes, og for å eliminere enhver tvil om hvor man skal plukke lyser det to piler, på hver sin side av den kassen det skal plukkes fra.

Operatørene kan plukke fra alle de fire paternosterne samtidig, og det hele styres av Kardex’ egenutviklede warehosue management system, Power Pick Global.