Norges nest mest solgte

LOFOTEN: Varebilene er i ferd med å bli en skikkelig maktfaktor i Norge. VW Caddy er nå Norges nest mest solgte bil – uansett kategori.

Publisert Sist oppdatert

Bare Golf selger bedre enn Caddy.

- Dette er veldig hyggelig for oss som driver med varebiler, sier direktør for nyttekjøretøy i Harald A. Møller, Harald Frigstad.

«Kassebilene» er ikke lenger en litt sær nisje i bilbransjen. Fra å ha vært gjemt bort bak bruktbilene hos de fleste bilforhandlere, får varebilene nå en stadig viktigere plass.

- Flere av våre forhandlere har nå delt butikken i to med 50/50-fordeling både av arealet og plassen i vinduene, sier Frigstad.

Nå viser det seg også på salgsstatistikkene. VW Caddy er altså Norges nest mest solgte bil, uansett klasse.

«Jaha-opplevelse»

- Jeg var ikke klar over dette inntil jeg for noen uker siden nærmest for moro skyld sammenlignet varebilstatistikken med den for personbil. Og så viste det seg altså at vi var på andreplass, sier Frigstad.

Også resten av ledergruppen hos Harald A. Møller skvatt til da de fikk se «fellesstatistikken», opplyser nyttekjøretøy-direktøren.

Salgsstatistikken (uansett klasse) 31. oktober:

VW Golf 6144
VW Caddy 3926
VW Passat 3797
Ford Focus 3408
Mitsubishi ASX 3357

Ny garanti: 250.000 km

Det var under et pressearrangement i Lofoten at Frigstad trakk frem tallene som selvfølgelig er en seier for Harald A. Møller, men også for varebilbransjen generelt.

- I oktober ble det til sammen solgt 2900 nyttekjøretøy i Norge. Dermed er vi samlet i god takt i forhold til et totalt salg på 34.000 varebiler i år, sier Frigstad.

I Lofoten presenterte også Møller sin nye garanti for VW Crafter på 5 år eller 250.000 kilometer.

- Vi gjør dette fordi vi mener at Crafter er en veldig bra bil. Og selvfølgelig håper vi å øke salget, sier Frigstad.

Mens Harald A. Møller er i salgsledelsen med de fleste av sine modeller, har importøren slitt litt med Crafter. Bilen har bare ca. 10% markedsandel innenfor sitt segment som toppes av Mercedes-Benz Sprinter (ca. 40%).

Mange peker på automatkassen til Sprinter som en forklaring på hvorfor mange velger nettopp den. VW kan ikke tilby tilsvarende girkasse, men Frigstad mener dette ikke er noen unnskyldning for det lave salget.

- Markedet for automatkassen er ikke større enn 12% innenfor dette segmentet, påpeker han.

Går det som nyttekjøretøy-direktøren håper, skal Crafter opp på 20% markedsandel innenfor sitt segment.