
Nordens største utvider
Ny terminal bygges i Göteborg Havn, som dermed får sin største utvidelse siden 1970-tallet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Göteborg Havn har fått tillatelse til å bygge en ny terminal i ytre havn ved siden av eksisterende terminaler.
- Vi er svært glade for denne avgjørelsen som vil styrke Göteborg som logistikkhovedstaden i Norden. Terminalen er en viktig del av vår fremtidige ekspensjon og vil gi oss muligheten til å håndtere en økning i etterspørsel etter sjøtransport via Göteborg, sier administrerende direktør i havnen, Magnus Kårestedt.
11 meter dypt
Maks dybde på fartøyene som kan legge til ved den nye terminalen vil være 11 meter, noe som betyr at terminalen trolig først og fremst vil håndtere intra-europeisk transport.
- vi har allerede merket en økning i etterspørselen fra markedet. Det er også en politisk ambisjon i Europa å flytte mer og mer transport fra land til sjø for å lette trykket på veiene og minimere den miljømessige påvirkningen, sier Kårestedt.
Det er ikke endelig avgjort hva slags gods terminalen skal håndtere, enten det blir containere, roro, passasjertrafikk eller en kombinasjon av disse.
Terminalen skal drives av en ekstern operatør, slik som de andre terminalene i Göteborg.
Bygges på overskuddsmasser
Det nye området, som skal bygges på overskuddsmasser fra mudring i havnen, blir på rundt 220.000 kvadratmeter – tilsvarende 30 fotballbaner. Kostnaden er ventet på bli på omkring en milliard svenske kroner.
- Ved å bruke overskuddsmasse fra mudring i byggingen, kan vi resirkulere materiale som ellers ville blitt deponert, sier Kårestedt.
Byggingen skal begynne i 2017 og det er ventet at terminalen kan stå klar i 2020.