
Neste stopp Lillestrøm
BERGER: Lastebil-sjef Olav Slaatsveen og messegeneral Trond Andersen setter inn siste gir før transportmessen åpner dørene på Lillestrøm 8. september.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Alt er i rute. Pr. i dag (10. august) er vi 239 utstillere. Mitt tips er at vi ender opp på rundt 250, sier Trond Andersen, prosjektleder i Norges Varemesse for Transport 2011.
- Det var noen flere utstillere i 2007, men vi ser at utstillerne i år i snitt bestiller litt større arealer. Vi er veldig godt fornøyd med responsen fra utstillerne. Nå gjelder det å få tak i sjåførene, å få de til å ta del i festen, sier Andersen.
- Tiden er overmoden
Olav Slaatsveen, adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), kan knapt vente til dørene åpnes.
- Tiden er overmoden. På grunn av utsettelsen ifjor har det nå gått over fire år siden forrige messe. I 2007 var jo messen lagt til mai og ikke i september, sier han.
- Nå gjenstår det bare å legge de siste brikkene på plass slik at det blir den ”happeningen” for næringen som vi har sett for oss, sier han.
- Det er viktig å vise transportnæringen i hele sin bredde med jevne mellomrom. Å vise hvor avhengig samfunnet er av vår bransje. Uten lastebilen stopper Norge, pleier vi å si i NLF, og det er faktisk sant, sier han med ettertrykk.
- Og så er vi selvfølgelig klar over at transport er langt mer enn langtransport. Dette er vår sjanse til å vise oss frem, for hverandre og for omverdenen, sier Slaatsveen.
Selv gleder han seg til å møte folk.
- Jeg gleder meg jo til messen som sådan, mangfoldet og impulser, men først og fremst blir det godt å treffe folk. Å få en direkte følelse med hvor skoen trykker for våre medlemmer. Vi snakker jo med sjåførene i mange andre sammenhenger også, men sjelden i en setting som dette, sier Slaatsveen.
Rekruttering
Akkurat som i 2007 vier messen stort fokus til rekruttering. Både transportnæringen og bilbransjen trenger nye medarbeidere. Derfor har ti organisasjoner slått seg sammen og organisert et utdanningstorg og invitert ungdom til messen. Organisasjonene som står som arrangører av Transport 2011 er Norges Lastebileier-Forbund, NHO Transport og Bilimportørenes Landsforening. De er selvsagt representert på utdanningstorget. I tillegg finner vi Autoriserte Trafikkskolers Landsforening, Opplæringskontoret for service og samferdsel, Autobransjens Leverandørforening, Norges Bilbransjeforbund, Akershus Fylkekommune, Opplæringskontoret for Bilfag i Oslo og Akershus og Forsvaret.
Som ledd i rekrutteringen blir det også i år busset inn skoleklasser fra Akershus, Oslo, Østfold, Buskerud og Oppland.
- Foreløpig har ca. 1000 elever i ungdomsskolen og første klasse på videregående takket ja til å komme, forteller duoen.
Dere gjorde jo det samme sist. Hva føler dere at det ga tilbake i forhold til rekruttering til næringen?
- Vi hadde mange innom i 2007. Det er vanskelig å vise til konkrete tall, men jeg føler at vi hadde igjen for det, og at det er verdt å gjøre et nytt ”stunt” mot skoleelevene i år også, sier Slaatsveen.
Skatt Øst
Blant utstillerne finner man også Skatt Øst, den avdelingen i skatteetaten som har særlig ansvar for kontroll med transportnæringen.
- Vi i NLF har lenge kjempet for å få skattemyndighetene ”høyere på banen” når det gjelder å sikre like konkurransevilkår, for eksempel ved å sette fokus på momsunndragelser. Derfor er det gledelig å se at Skatt Øst stiller i år. Næringen er avhengig av en vaktbikkje, sier Slaatsveen.