Med markedslederen på Oslo-runden

Etter at nye VW Caddy kom på markedet ifjor høst har den tronet på toppen av salgsstatestikkene. Kjøringen i vår Oslo-runde viser at det nok ikke er noen tilfeldighet.

Publisert Sist oppdatert

Vår testbil var en utgave med den største motoren og 4MOTION-system. At Harald A. Møllers testbil er en bil med 4MOTION er også naturlig da over 50% av alle Caddy som leveres i Norge, har 4-hjulsdrift. Testbilen hadde en norskbygd komfort-skillevegg som bygger litt ut bakover i lasterommet, men til gjengjeld får føreren supert med plass.

Testbilen var en Maxi utgave med 4,2 m3 lasterom (den korte utgaven har et lasterom på 3,2 m3). Caddy er tilgjengelig med flere motoralternativer en 1,2-liters Bensinmotor, 1,6- og 2,0-liters dieselmotor. Motoralternativene er tilgjengelig i flere forskjellige effektklasser. I tillegg er det mulig å få Caddy i en 109 hk CNG-versjon.

Etter en tur på vekten fant vi at bilen, med norsk skillevegg og spekket med annet utstyr, har mistet ca. 90 kg nyttelast i forhold til opplysningene i vognkortet. Effektiv nyttelast blir da snaue 650 kg.

Kjøreinntrykk

Ettersom bilen hadde den største motoren, var det mer enn nok kraft tilgjengelig. Og DSG-kassen til VW fungerer utmerket, neste gir ligger klart og skiftingen skjer på et blunk.

Under tomkjøring kan fjæringen umiddelbart virke noe stiv, men med en gang bilen får noen kilo last, kjennes den velproposjonert ut. Den eneste gangen vi stusset over fjæringen, var ved kjøring over gjentagende små dumper. Da kan den ”duve litt” på bakakselen som på gamle amerikanere. Vi antar at dette er et støtdempertema, mer enn at det har noe med fjæringsfunksjonen å gjøre.

I tillegg til å kjøre vår faste testløype ble bilen benyttet en snartur opp i Nummedalen. Denne turen ble foretatt med bare 60-70 kilo last, og på turen nordover kjørte vi på vestsiden av Lågen, en vei som knapt nok kan kalles krøttersti, men både styring og fjæring tillot fint å holde fartsgrensene, selv om det var i den verste telehivperioden.

Under drivstoffmålingen på Oslo-runden, en løype som går mye opp og ned, holdt vi et snitt på 59 km/h og med et forbruk på 0,64 lit/mil, noe som er helt i tråd med måling etter EU-normen for blandet kjøring.

Førermiljøet

Testbilen var godt utstyrt, med ekstrautstyr for omtrent 100.000 kroner. Dette var relativt godt synlig inne i bilen, med navigasjonspanelet som det mest iøyenfallende. I tillegg blir føreren godt hjulpet av parkeringssensor og regnsensor, cruise-kontroll og multifunksjonsratt, for å nevne noe av det bilen var utstyrt med.

Førersetet hadde bra innstillingsmuligheter inkludert en viss høydejustering. Det var ingen problemer med å finne en god kjørestilling.

Instrumentpanelet har enkle og godt synlige instrumenter, med et sentralt plassert informasjonspanel hvor føreren enkelt kan velge ønsket layout og informasjon. Det venstre sidespeilet har en vidvinkelfunksjon i ytterkant, mens det høyre speilet er noe større, men uten vidvinkelfunksjon. Ved køkjøring og filskifter kunne det vært ønskelig med en slik funksjon også i dette speilet.

Det er plass mellom setene både til en vannflaske og en kaffekopp, men ettersom koppholderene er romslige, bør ikke kaffekoppen være alt for smal hvis den skal stå stødig.

Lasterommet

Både lang og kort Caddy har rikelig plass for en europall, men ingen av versjonene har mulighet for å laste inn to paller ettersom det mangler drøyt 5 cm mellom hjulkassene. Testbilen var utstyrt med åtte stroppefester som alle var lett tilgjengelig med en europall på plass i lasterommet. Det er også mulig å montere skinner langs siden for sikring dersom dette er ønskelig.

Bilen kommer standard med topphengslet bakluke, men om lasting med truck skal skje hyppig, kan sidehengslede dører bestilles uten noen store pristillegg.