Lot seg inspirere av Amundsen

OSLO: Hva kan kappløpet til Sydpolen lære oss om forretningsutvikling? Mer enn man skulle tro, ifølge den nederlandske inspiratoren Robert Brands.

Publisert Sist oppdatert

14. desember 1911 plantet Roald Amundsen det norske flagget på Sydpolen, noe som markerte at han nådde polpunktet før briten Robert Falcon Scott. Hundre år senere benytter en annen Robert historien aktivt i sine foredrag om innovasjon.

- Amundsen blandet moderne innovasjon med ”Best practice”-løsninger han hadde tilegnet seg etter lang tid sammen med folk som levde under ekstreme kuldeforhold. Scott derimot baserte seg mest på det han trodde var innovasjon, men som egentlig mest var en dårlig gjenoppdagelse av hjulet. Dette er en viktig lærepenge man kan ta med seg også i forretningslivet, innledet Robert Brands, hovedforedragsholder under NIMA-dagene nylig. Nederlenderen er i dag Innovation Coach, men har jobbet i toppstillinger i internasjonale konsern som har vist god innovasjonsevne, som Phillips og Airspray/Rexam.

- ”Innovate or die”, messet Brands og viste blant annet hvordan Apple de siste årene har snudd motgang til medgang gjennom spennende innovasjoner, mens for eksempel selskapene i VHS-industrien ble ”tatt på senga” da videokassettene ble avlegs. Et annet eksempel som ble trukket frem var hvordan PC-produsenten Dell revolusjonerte bransjen for noen tiår siden.

- Dell mottok bestilling på ny PC, mottok pengene, bygget PC’en og sendte den så direkte til kunden. Dette var revolusjonerende. Før Dell begynte med denne praksisen var det sånn at produsentene bygde PC’er, satte de på lager, for så å håpe at den ble sendt til kunde slik at de kunne motta betaling, forklarte han.

Under foredragetla Brandsfrem sine 10 læresetninger ”Robert’s Rules of Innovation”, som i praksis er et 10-stegs program for forretningsoverlevelse. For utfyllende kommentarer henviser vi til Brands hjemmeside: www.robertsrulesofinnovation.com.