Lever livet på den grønne gren

OSLO: Biloppsamleren Brødrene London AS har det siste halvåret, bokstavelig talt, tatt «vrakbransjen» til nye høyder. Anlegget er landets mest moderne.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Da vi kun hadde biler på bakkeplan, fikk vi 50 biler inn i denne hallen på 1000 m2, etter at vi begynte å stable bilene i grenreoler, har vi plass til 115, sier daglig leder Thomas London. Han eier og leder landets klart største «høgger», med en omsetning ifjor på 34 millioner kroner, nesten dobbelt så mye som nummer to på listen.

Men London har gått livets tøffe skole i bransjen, etter at han gjenoppbygde familiefirmaet oldefaren og bestefaren etablerte i 1934 (skrothandler).

- Jeg startet opp biloppsamlingsplass som 25-åring. Trodde jeg kunne alt, men livet smalt hardt i både panne og bakhodet, sier han og smiler. Men fra tre ansatte og 2-3 millioner kroner i omsetning i 1998, har han bygget opp en sterk og sunn bedrift med 31 ansatte og en tidoblet omsetning.

Avtale med If

Brødrene London AS henvender seg i hovedsak til proffmarkedet. Der biloppsamler, verksteder, og forsikringsselskap lever i et gjensidig avhengighetsforhold til hverandre.

Et viktig grunnlag for selskapets suksess ble lagt for noen år siden, da selskapet fikk eksklusiv rett til å kjøpe kondemnerte biler i If-systemet. Avtalen gjelder hele Østlandet og Sørlandet.

- Tidligere forholdt If seg til en rekke biloppsamlere, men jeg fikk dem til å forstå at de var tjent med å hjelpe til med å bygge opp ett sterkt delelager i Norge. For å få til dette trengs volum, sier han. For forsikringsselskapet er det to målsetninger som har vært motivasjonsfaktor for avtalen: Ønsket om billigere og bedre delutvalg, samt ønsket om å nå sine vedtatte miljømål.

- If er i en særklasse blant forsikringsselskapene i Norge når det gjelder å tenke miljø og gjenvinning, mener London.

Anlegget i Oslo, som har Byrknes Auto og Norsk Gjenvinning som nærmeste naboer, får årlig inn rundt 4000 biler, hvorav rundt halvparten er kondemnerte biler og den andre halvparten er biler folk skal «pante».

Krevende logistikk

- Med tanke på logistikk, er bil en av de vanskeligste varene å lagre som hel. Det finnes ingen fellesnevner, og er så langt unna pallehåndtering som man kan komme. Bilene varierer i vekt, størrelse, bredde og også i tyngdepunkt. Kanskje hele fronten eller baken på bilen mangler etter en kollisjon. Og en kondemnert bil der motoren mangler, får for eksempel et annet tyngdepunkt enn en med motor. Det gir noen utfordringer, illustrerer han.

- Når vi mottar en bil, sender vi den til vask. Dette er den eneste måten å se hvordan tilstanden på bildelene er og for å få en oversikt over skadene. Deretter registrerer vi delene mens de fortsatt står i bilen, og tar bilder av alle deler vi kommer til. Databasen vår oppdateres etter kort tid, slik at vi nærmest er online med hva vi har av bruktdeler til enhver tid, sier London. Han gir en demonstrasjon av dataverktøyet som er utviklet av svenske Berg&Ström System AB, og finner frem til en Audi A6 2006-modell som ble lagt inn dagen før. Bilen har 134 deler registrert i databasen. Foto av bildeler kan sendes til verkstedskunder pr. e-post.

- Vi foretar en analyse av alle biler vi får inn. Skal bilen skrotes med én gang eller kan vi tjene penger på den? Svaret baseres ikke på magefølelse, men ved bruk av statistiske data, forklarer London.

Combilift

Det er kun noen få måneder siden bedriften begynte å stable bilene i reoler. Effekten har ikke latt vente på seg.

- Vi har nesten triplet kapasiteten i lagerhallene. Nå har vi 350 biler i reolene, sier London. – Vi har investert 2,5 millioner kroner i gode reoler. Disse er levert av Reolteknikk og er spesialbygd for oss i Tyskland. For ti år siden forsøkte vi oss også med reolstabling, men da valgte vi ikke god nok kvalitet, og reolen så ut som et 8-tall etter en tid, humrer han.

Bilene stables i tre haller, opp til fire biler i høyden. Håndteringsjobben gjøres av en Combilift 4-veistruck, en C4000 med løftekapasitet på 4,5 tonn. Trucken løfter bilene 6,2 meter opp i luften. Trucken ble levert av Materialhåndtering AS for tre måneder siden.

Trucken er levert med nyere Kubota-motor, noe som gir et levelig innemiljø både når det gjelder utslipp og støy. I forhold til en standard C4000, er Brødrene Londons Combilift utstyrt med lengre gafler (1800 mm) og har også trådløst kamera montert for å få bedre kontroll med lasten ved stabling. Gaflene har heller ikke tiltfunksjon, dette er forbeholdt gaffelbordet.

At det ble en Combilift 4-veistruck og ikke en tradisjonell motvektstruck kan forklares med ett ord: Plassbesparelse.

- Jo smalere reolgang, jo flere biler får vi stablet. Her får vi akkurat plass til Combilift’en. Skulle vi hatt en vanlig motvektstruck hadde det kostet oss ytterligere 1,5 meter pr. reolgang. For oss ville dette i sum betydd en ekstra reollengde, forteller London.

Effektivt

- Da vi stablet bilene på bakkeplan, var utfordringen at det tok lang tid å komme til delene. Å bruke en time på å få frem en bil fra et hjørne, for så å ta ut en liten del som vi ikke tjener mye penger på, er «dårlig butikk». Nå får truckføreren beskjed i trucken når arbeidsdagen begynner hvilke biler som skal håndteres. Skal vi kun hente et speil, trenger vi bare å ta ned bilen fra reolen og fjerne speilet. Skal vi fjerne en motor, blir bilen kjørt rett ut på bukk i demonteringsverkstedet, forklarer London. Måten truckfører Richard Amundsen holder seg oppdatert på gjøremålene er gjennom en iPad som er montert i førerhytta.

- Det funker kjempebra. Koster en brøkdel av en vanlig truckterminal, og er raskere, sier London.

Når demonteringsteamet har plukket delene de skal ha, oppdateres databasen, og truckføreren vet at han kan sette tilbake bilen i reolen.

Bilene ligger som regel ikke «på hylla» mer enn i et halvt år.  Da fjernes eventuelle salgbare deler og legges i inn i et delelager som teller 10.000 deler. Totalt har Børdrene London ca. 60.000 deler, der alle er søkbare på nett.

- Jeg har aldri forstått hvorfor man skal strippe en bil for deler med det formål å lagre dem. Det er bedre å la delene være på bilen helt til vi har fått en bestilling på delene. Da eliminerer vi også håndteringskostnadene, sier London.  

- Brødrene London er et godt eksempel på en bedrift som tør å tenke nytt. For vår del så har det vært artig å være med på ferden, sier Jørund Woll i Materialhåndtering AS.

Powered by Labrador CMS