Lettkjørt 3,5-tonner i Oslorunden

Selv med en akselavstand på nesten 4,5 meter og en totallengde på over 6 meter er den lange Renault Master smidig i trafikken.

Publisert Sist oppdatert

Det er halvannet år siden nye Renault Master ble lansert, og under introduksjonen fokuserte den franske produsenten på at førermiljøet skulle være det mest gjennomarbeidede i klassen, en påstand vi ikke er helt uenige i.

Testbilen Renault stilte til rådighet, var en velutstyrt L3H2-versjon av Master med 125-hesters Euro 4-motor og manuell girkasse. Fra nyåret blir denne erstattet av en Euro 5-versjon som allerede nå er tilgjengelig med Quickshift girkasse.

Master kom med en nedskalert motorserie i forbindelse med nyintroduksjonen, og alle motor-alternativene benytter i dag en 2,3-liters blokk. Motorene er tilgjengelige som 100 og 146 hk i tillegg til testbilens 125 hk-utgave.

Lasterommet

Testbilen hadde det lengste lasterommet, med en gulvlengde på hele 3,7-meter, og med en innvendig høyde på nesten 1,9 meter er det godt med plass. Gulvet var utstyrt med kryssfiner, noe som kan forklare litt av de manglende 300 kiloene med nyttelast. Det er rikelig med lastesikringspunkter i gulvet så det finnes ikke noen unnskyldning for å kjøre rundt med usikret last. De store lasteromsdørene sørger for at lasthåndtering med truck ikke bør by på noen utfordringer. Testbilen var også utstyrt med ledlys-skinner i taket.

Førermiljø

Det finnes knapt en kvadratcentimeter med ubenyttet plass i Masterens førerhus, og enten du trenger en plass til støvlene, mobiltelefonen eller laptop’en, finnes det en velegnet plass. Førersetet er relativt mykt og har godt med justeringsmuligheter. Under vår kjøretur savnet vi justering for korsryggstøtte, noe vi finner på listen over ekstrautstyr til en moderat kostnad. Dersom bilen skal benyttes til kjøring over lange strekninger med dårlige veier, finnes det også en fjærende førerstol tilgjengelig.

Selve instrumentpanelet er enkelt, men gir lettfattelig informasjon til føreren. I turtallsklokken er det en girskift-indikator som ikke er prangende, samtidig som det er lett å oppfatte forslag til giring. De fleste knapper og brytere er visuelt lett tilgjengelige og betjenes enkelt. Når det gjelder plasseringen av navigasjonsdisplayet sitter det litt unaturlig oppunder taket i samme posisjon som midtspeilet normalt er å finne. Vi benyttet ikke navigasjonen under vår testkjøring, men sitter med en følelse av å foretrekke displayet på toppen av dashbordet.

For førere som benytter bilen til kontor og spiseplass, finnes det et vendbart bord integrert i seteryggen til midtsetet.

Kjøreinntrykk

Testbilen var utstyrt med helt nye vinterdekk uten at det gikk på bekostning av retningsstabiliteten, og vi merket ikke noen antyding til sporing. Motorens flate dreiemomentkurve er godt merkbar slik at girskift i småbakker er overflødig. Støynivået er behagelig, og selv ved kjøring på humpete grusveier kan samtalen holdes i gang uten å heve stemmebruken.

Forskjellen i fjæringen under kjøring med og uten last forbauset oss noe, ikke fordi det var forskjeller, men fordi forskjellene var stikk motsatt av det normale. Vanligvis kjennes varebiler stivere og mer stumpete under tomkjøring, hos Master fant vi at bilen kjentes stivere etter å ha lastet inn 600 kilo last.

Testkjøringen startet med lett regn og gikk over til tykk tåke opp mot Tryvann og oppholdsvær mot slutten av kjøreturen. Til tross for tåken og en omkjøring i forbindelse med en brannøvelse i Røyken hadde vi høy gjennomsnittsfart og et akseptabelt drivstofforbruk på 0,82 liter pr. mil.