Kraftig vekst i 2011 – nedgang i 2012?

Nysalget av varebiler ifjor økte kraftig sammenlignet med 2010, med en økning på over 22%. Men intet tre vokser inn i himmelen, er Bilinportørenes Landsforenings varsel for inneværende år.

Publisert Sist oppdatert

2011 var et år som oversteg våre forventinger, innrømmer Tore Lillemork, teknisk direktør i BIL (Bilimportørenes Landsforening). – Vi hadde tro på en god oppgang, men oppgangen var større enn vi forventet. 35.500 nye varebiler indikerer at det har vært et godt år også i et historisk perspektiv, sier han.

Utflating i 2012?

Lillemork og BIL forventer at også 2012 vil bli et godt år for varebilimportørene, men noen ytterligere vekst er han forsiktig med å spå om.

- Intet tre vokser inn i himmelen. Når 2011 var et så godt år, er det vanskelig å se at importørene vil øke i 2012. Sett i lys av usikkerheten i eurosonen og bekymringsmedlingene fra nærinslivet vi har fått med oss i mediene, tror vi nok snarere at varebilsalget vil flate ut og kanskje legge seg på et litt lavere nivå enn i 2011. Etter mitt skjønn blir det også litt feil å kun sammenligne med 2011, som var et ekstremt bra år. Ser vi på 2012 i et tiårsperspektiv har jeg imidlertid tro på at året vil bli et av de bedre. Når det er sagt, spådommer er vanskelig, humrer Lillemork.

Rent bord for VW

Ingen har bedre grunn til å være fornøyd med fjoråret enn Volkswagen-importør Harald A. Møller. Caddy og ”storebror” Transporter ble de mest solgte bilene i varebilsegmentet. Særlig Caddy gjorde seg bemerket ifjor. Nå er det vel heller ingen som har unngått å få med seg at Caddy ifjor var landets nest mest solgte bil uansett kategori, kun slått av familiemedlemmet VW Golf i personbilsegmentet.   

Svanesang for Hiace

Toyota Hiace kan vanskelig betegnes som annet enn en sann ”Norgesvenn”. Siden Hiace ble introdusert i 1974 er det solgt over 100.000 eksemplarer i Norge. Den var i en årrekke landets mest populære varebil, før Volkswagen overtok tronen ifjor. Nå blir det spennende å se hva Toyota kan by på av nyheter i 2012. Hiace tilfredsstiller som kjent ikke avgasskravene til Euro 5, og siste Hiace har allerede rullet av transportbåndet. Vegdirektoratet har imidlertid innvilget en dispensasjonssøknad fra Toyota, slik at det fortsatt går an å sikre seg en Hiace i Norge litt ut i 2012. Den kontroversielle dispensasjonen på inntil 1000 biler relaterer seg til jordskejelvet og påfølgende tsunami i Japan i mars ifjor. På grunn av produksjonsstans hos den japanske bilprodusenten, har norske myndigheter gitt litt ekstra slingringsmonn i forhold til de nye avgasskravene som trådte kraft ved årsskiftet.

Bra år for Vito

Ellers ser man at ”tvillingene” Citroën Berlingo og Peugeot Partner også ifjor var landets 4. og 5. mest solgte, med eneste forskjell at Peugeot har gått ørlite forbi PSA-kompanjong Citroën.

Ford kan også notere at både Connect og Transit har økt sin markedsandel, om enn marginalt. Mercedes-Benz Vito har også klatret flere plasser på listen siden ifjor og doblet nesten salget i fjor. Fiat Doblo hadde nesten samme utvikling.