Kid med full logistikkontroll

DRAMMEN: Daglig leder og logistikksjef Robert Steen i Kid Logistikk fikk fra 1. september full kontroll på all vareforsyning og logistikkvirksomhet i morselskapet Kid Interiør.

Publisert Sist oppdatert

Hittil har morselskapet selv hatt ansvar for både forpakning og godsvolum på pall til butikk.

- Nå er også dette vårt ansvar. Det gir oss full kontroll og oversikt over alle ledd i vareforsyningen, forteller Robert Steen.

Han understreker at Kid, Norges ledende interiørkjede på tekstil og interiør, alltid har et mål om å øke kapasiteten og redusere kostnader.

- Det har vi klart med dyktige medarbeidere i alle ledd, men også med velutviklede, tekniske logistikkløsninger som trucker og PC´er, understreker Steen.

Og han forteller videre:

- Kid har en fengende lederstruktur med mange positive mennesker. I tillegg er den landsdekkende butikkjeden inne i en svært positiv ekspansjonsfase. Jeg lar meg begeistre og får lyst til å ta del i selskapets svært ambisiøse målsetting, sier han.

Skiftet transportpartner

For fem år siden skiftet Kid Logistikk samarbeidspartner på innlandstransporten. Etter en grundig gjennomgang av selskapets transporter avviklet Kid samarbeidet med DHL til fordel for Tollpost Globe. Ifjor høst ble det inngått en ny fireårs kontrakt med Tollpost Globe om all distribusjon til Kids butikker.

Vareleveringen fra hovedlageret til Kid-butikkene i Norge har økt de siste årene. Varene leveres på faste dager til faste klokkeslett. Gjennom et oversiktlig og kontrollerbart system kvitterer butikkansatte for varene og kan legge inn eventuelle avvik, som for eksempel manko og skade.

I 2005 sto et nytt hovedlager på 12.500 m2 ferdig i Drammen. Steen forteller at lageret er bygget for store varevolum med ulike snitthøyder på pallereolene, og med plass til 17.000 paller. Varehåndtering skjer via automatisk plukksystem fra de ulike plukksonene, og ved hjelp av 16 plukktrucker og tre skyvemasttrucker.

Globalt fotfeste

Kid Interiør med 32 ansatte tjente 76 millioner kroner ifjor. Selskapet har budsjettert med 140 millioner kroner ved utgangen av 2010 og en omsetning på over 900 millioner. For datterselskapet Kid Logistikk budsjetteres det med en omsetning på 48 millioner kroner, det samme som ifjor.

Kina, Pakistan og Bangladesh representerer 95% av Kids vareimport, mens kun 5% importeres fra Europa. Det siste året har containertransporten på båt økt fra 1600 til 1800 TEUs.

Robert Steenforteller at Kid har lagt planene om europeisk fremstøt ”på is”.

- I stedet satser vi på å pleie og utvikle det norske markedet, slik at Kid fortsetter å være det ledende merkenavnet innen tekstil. Det dreier seg ikke lenger bare om ”steikje fine gardine”. Vi er selvsagt fortsatt bra på både gardiner og sengetøy. Men i dag dreier det seg om mye mer gjennom et bredt utvalg av tekstiler, sier Steen.

Kid Logistikk har målsetting om reduserte kostnader og effektiv varelevering gjennom cross docking.

- Det igjen øker kvaliteten på vareleveranser og reduserer ledetider ved for eksempel direkte levering fra lager i Kina til butikk i Norge. Videre gir cross docking lavere håndteringskostnader og mindre plukk på lager. Direkte levering til butikk gir 20% lavere fraktkostnader, forteller Steen.