
Her er MB Citan
AMSTERDAM: Her slipper endelig motorjournalistene inn i en «ekte» Mercedes-Benz Citan. MT var selvfølgelig med.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Etter å ha sluppet små smakebiter i lengre tid (se undersak), viste endelig Mercedes-Benz sin nye «baby» Citan.
- Citan er den siste Mosaikk-biten som gjør oss til en fullstendig leverandør av varebiler i Europa, sa MBs varebilsjef Volker Mornhinveg under avdukingen som fant sted i forbindelse med nyttekjøretøy-messen RAI i Amsterdam.
Drivlinje og modeller
I Norge vil Citan bli levert i to lengder på henholdsvis 4,32 og 4,71 meter.
Motoralternativene som kommer, er tre dieselvarianter på henholdsvis 75, 90 og 110 hk, og i tillegg kommer en bensinmotor på 114 hk. Bensinmotoren vil ha BlueEfficiency som standard, mens de tre dieselvariantene vil ha dette som et mulig tilvalg. Bilene vil få henholdsvis fem- og seks-trinns girkasser.
Endringene
Designprosessen har tatt to og et halvt år, og nye Citan har i tillegg til det visuelle fått et stivere understell ved at den har noe kortere fjærer, annen innmat i støtdemperne og kraftigere stabilisatorstag. Motorstyringen er gjennomgått for å gi respons slik en Mercedes-kunde er kjent med fra andre modeller.
Citan-fronten er ca. 10 centimeter lengre enn på det franske opphavet Renault Kangoo, og de fleste av de nye frontdelene er laget i plastmaterialer, unntatt panseret.
Sikkerhet
For alle tyske bilmerker er sikkerhet en viktig faktor, og dette vil også være gjeldende for Citan som har Adaptiv ESP som standard. I listen over sikkerhetsfunksjoner finner vi også ABS, VDC (et system som hjelper til med å rette opp over- og understyring), TCS (antispinn), ASR-system samt et bremsekontrollsystem.
Prismessig skal bilen være «godt konkurransedyktig». Hva det betyr i kroner og øre er foreløpig uklart.