Fra en koffert til global aktør

Etter en storslått produktlansering av Globelyst C og en oppgradering av M-serien ved hovedkontoret i Tyskland tidligere i år, følger Sortimo AS opp med nytt showrom i Oslo.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ved å videreutvikle grunnleggeren Herbert Dischingers idé om at alle produkter skal passe inn i et system, har produktlinjen til Sortimo vokst fra én blå sortimentkoffert i 1973 til et bredt oppbevaringssystem i 2012. I dag består byggeklossprinsippet av 4000 unike varelinjer for å skreddersy varerom eller mobile verksteder.

Logistikk

Fabrikkområdet utenfor Augsburg har vokst sakte men sikkert, og et nytt logistikksenter åpnet for to år siden. Tidligere hadde fabrikken kun fire porter som skulle betjene både inn og utgående vareflyt. Nå betjener disse fire portene alle vareleveranser, mens 21 nye porter sørger for effektiv flyt ut fra fabrikkområdet. Det aller meste av leveransene til Norge kommer på fullastede semitrailere, hvor pallene samles i «Norges-hyllen» på det nye logistikksenteret i påvente av å fylle en bil.

65% av alle varer til Norge kommer «flatpakket» og monteres hos Sortimo i Oslo eller Trondheim. Etter at fabrikken i vinter omorganiserte monteringsavdelingen, har leveransetiden på ferdigmonterte hyller gått kraftig ned. Daglig leder Ole-Andreas Pettersen i Sortimo AS forventer derfor at andelen fabrikkmonterte hyller i fremtiden kommer til å øke.

Doblet kapasiteten

I Norge kom en lenge etterlengtet utvidelse av lokalene på plass sist høst, slik at det er blitt plass til et showrom og bedre monteringsfasiliteter. Ifølge Pettersen er monteringskapasiteten doblet med det samme mannskapet etter at arbeidsforholdene er bedret.

Et tilvalgsrom hvor kundene kan plukke de små, smarte sortimentskuffene og holdere når de henter bilen er også på plass.

Et nytt satsingsområde for Sortimo i Norge, er «egenbranding» av Sortimoprodukter, slik Bosch har gjort det med L-Boxen for elektroverktøyet. Den første avtalen med en norsk kunde er inngått med festemateriellprodusenten Letti, som har tatt i bruk en T-Boxx.

 

Powered by Labrador CMS