Ford Transit Connect Electric lansert

Selv om vi tyvstartet med Posten-avtalen i Norge, var den offisielle Europa-lanseringen lagt til Birmingham i forbindelse med årets Commercial Vehicle Show 2011.

Publisert Sist oppdatert

Det er gått et drøyt halvår siden første gang MT (MT 8-2010) presenterte denne bilen etter en kjapp prøvetur ved Fords Dunton-anlegg. Etter den tid har Azure Dynamics lansert bilen på det amerikanske markedet. De har fortsatt testingen med totalt over 320.000 km.

Det å kjøre en elektrisk bil er stort sett som å kjøre en bensin/dieselbil med automatgir og mye moment uten motorstøy. At det er helt stille inne i en elektrisk bil, er en myte, for en veldig stor andel av støyen stammer fra friksjon mellom hjul og underlag samt luftmotstand.

De fleste elektriske biler har ikke noen tradisjonell girkasse, men en fast utveksling, og det kan kjenne ut som om kraften går ”rett ut” på drivhjulene.

Under kjøring får det ”å tenke på forbruket” en annen betydning, for går du tom for strøm, er det ikke bare å hente en reservekanne og fylle på litt. Du må få bilen frem til et egnet ladested og vente. I Transit Connects tilfelle tar en full lading mellom 6 og 8 timer. For å bruke minst mulig strøm under konstant kjøring gjelder det å finne det punktet på gasspedalen som er akkurat der drivkraften kobles inn og ut for å opprettholde hastigheten.

Europasjef Ricardo Espinosa i Azure fortalte at de arbeidet med å gjøre dette punktet enda tydeligere for føreren.

Kostnader

Kostnadene ved å kjøpe en elektrisk bil er i utgangspunktet høyere enn ved å kjøpe tilsvarende bil med tradisjonell drivlinje. Fordelene i Norge er endel, blant annet kan el-biler benytte kollektivfelt, slipper bompenger, gratis parkering på kommunale P-plasser. Drivstoffet er også relativt mye rimeligere enn de tradisjonelle alternativene.

På spørsmål rundt kostnadene til El-biler svarer Espinosa at de forventer bl.a. at bilenes levetid vil øke, kanskje fordobles. På Europeisk nivå er gjennomsnittlig levetid på varebiler ca. 7 år; i Norge er vel situasjonen en litt annen. Grunnen til at Azure foreløpig ikke benytter hurtigladning, er for å spare batteriene. De regner med at batteriene skal holde i hele 10 år, noe som er vesentlig lengre enn estimatene vi har hørt hos andre produsenter.