El-lastebiler 2,4 ganger dyrere enn diesel-lastebiler til tross
for støtte, ifølge NRK Regjeringen får kritikk for utilstrekkelig støtte til
elektriske lastebiler, og sier bransjen vil være avhengig av diesel i lang tid
fremover.
Leif Sagen, administrerende direktør i Meyership.Foto: Øyvind Ludt
Elektriske vogntog har en høyere prislapp enn
dieselalternativet, selv etter støtte fra Enova, rapporterer NRK.
- El-trekkerne koster 2,4 ganger så mye som en dieseltrekker, selv etter at
vi har mottatt 839.000 kroner i støtte fra Enova, sier Leif Sagen,
administrerende direktør i Meyership.
Uten tilstrekkelige støtteordninger vil
næringen fortsette å være avhengig av diesel-lastebiler i mange år fremover.
Regjeringen har satt seg et mål om at 50 prosent av
tungtransporten skal være utslippsfri innen 2030, men det er per nå begrensede
støtteordninger tilgjengelig fra regjeringen. Med høye investeringskostnader
for elektriske vogntog er bransjen avhengig av mer omfattende støtteordninger
for å kunne realisere en elektrisk bilpark.
Enova har hittil gitt støtte til 420 elektriske lastebiler og
115 elektriske busser, men næringen ønsker økt økonomisk forsvarlighet før de
kan ta steget over til elektriske kjøretøy.
Regjeringen påpeker i en e-post til NRK at de gir støtte til
innfasing av nullutslippsløsninger i transportsektoren. Økte bevilgninger til
Enova og økt støtte til teknologiutvikling og tidlig markedsintroduksjon er
blant tiltakene nevnt i Klimastatus og -plan. Det vises også til økte
bevilgninger på 750 millioner kroner til Enova i statsbudsjettet for 2022 og
ytterligere 1,4 milliarder kroner i statsbudsjettet for 2023. Nærmere
informasjon om fremtidig støtte til bransjen vil bli avklart gjennom de årlige
budsjettprosessene og budsjettvedtak i Stortinget.