Eksplosivt oppkjøp

Var de en gigant tidligere, er de i ferd med å bli en fraktkjempe verden aldri har sett maken til.

Publisert Sist oppdatert

Verdens største fraktselskap, United Parcel Service, blir enda større. UPS kjøper nederlandske TNT Express for ca. 39 milliarder kroner.

UPS-TNT blir verdens største logistikk-konsern med en årlig omsetning på over 45 milliarder euro, eller vanvittige 343 milliarder kroner. UPS’ egen omsetning økte til 51,3 milliarder dollar ifjor, mens TNT økte til ca. 7 milliarder. Med kjøpet av TNT, Europas nest største innen ekspressfrakt, øker UPS sin europeiske markedsandel til ca. 17,3%, like bak DHL Express (eid av Deutsche Post). Erkerivalen FedEx har en markedsandel i Europa på 3,3 %.

Klart i mai?

Nederlandske Posten er den største eieren i TNT Express med 29,8% av aksjepostene. Styret i TNT Express har godtatt tilbudet, og vil anbefale at salget gjennomføres, heter det i en felles pressemelding fra UPS og TNT. I slutten av mai vil trolig alle formaliteter være i orden.

Det spekuleres nå i at UPS’ hovedkontor i Europa flyttes fra Brüssel til Amsterdam, og at TNTs logistikk-hub fortsatt blir i Liège. UPS europeiske fly-hub er i Köln.

Daglig leder Terje Ragnem i TNT Norge forteller til MT at også det norske markedet får en meget slagkraftig aktør med tilnærmet uslåelig service. 

- Oppkjøpet har mye positivt ved seg. Minuset kan være påvirkningen på ansatte, sier Ragnem.

20.000 kan miste jobben

Det er antydet oppsigelser av minst 20.000 ansatte globalt. Ragnem er spent på fremtiden og den videre strategien og understreker at det er UPS som sitter i førersetet.

- Vi har et bilprodukt som UPS ikke har. Det ville være merkelig hvis det blir borte. Men her gjelder det å ha is i magen og avvente utviklingen, understreker Ragnem som ikke frykter for egen stilling.

Han tror ikke implementeringen, som tar minst fire år, starter før tidligst til høsten.

Europa og Asia

UPS har lenge ønsket å utvide sin satsning i Europa, og får gjennom kjøpet av TNT Express med seg en av de europeiske markedslederne innen frakt, samt TNTs sterke posisjon i Asia. TNT Express-kunder vil på sin side dra nytte av UPS’ tilgang til det nord-amerikanske markedet, samt tilgangen til deres logistikkløsninger, globale spedisjon og distribusjonskraft. Fusjonen styrker også fraktrutene i voksende markeder som Øst-Asia og Latin-Amerika.

Adm. direktør Scott Davis i UPS er overbevist om at det er kundene og de ansatte som vil tjene på fusjonen.

– Dette vil gi en betydelig forbedring innen vår evne til å betjene våre komplekse globale logistikkbehov. Det utvidede globale fotavtrykk vil støtte vekst og globalisering av våre kunders virksomheter, sier Davis.