Doosan-truck anno 2020?

Nå og da dukker det opp drypp fra truckprodusentene om hvordan de ser for seg fremtidens modeller. Her er hvordan Doosan ser for seg fremtidens motvektstruck.

Tidligere erfaringer med diverse truckprodusenters fremtidsvisjoner viser at det mange ganger er litt for langt fra tegnebordet til serieproduksjon.

Den sør-koreanske truckprodusenten mottok ifjor to prestisjetunge designpriser, henholdsvis Red Dot Award og iF Product Design Award, for modellen.

Konseptmodellen er frukten av samarbeidet mellom Doosan Industrial Vehicle og Doosan Instiute of Technology Industrial Design.

Når kan trucken se dagens lys? Om 5-10 år, ifølge produsenten. 

Dersom markedet etterspør løsningen og konseptet, vil konseptmodellen i stor grad bli videreført til produksjonshallene, tror Young Lee, Teamleder for Doosans oversjøiske marketing team.

- Ta foldbare gafler som eksempel. Teknologien og ingeniørkunsten for å få til dette har vi allerede i dag, det samme med kameraer og sensorer som monteres på gafler og master. Som alle andre egenskaper må vi først vise og få frem behovet for å overvise om det er verdt å gjøre disse endringene, sier han.

- Selv om man ikke vil se konsepttrucken på et lager på lang tid, kan det være designelementer vi ønsker å inkorporere i våre neste seriemodeller, sier han.

Om vi noen gang vil se Doosans konseptmodell på et norsk lager, gjenstår å se. Imens kan vi se litt nærmere på Doosans tanker rundt fremtiden.

Stigende oljepriser og økende miljøbevissthet gjør at de elektriske truckene vil vinne frem, tror Doosan. Konsepttrucken er derfor en elektrisk motvektstruck med muligheter for hyper-rask batterilading. Sikkerheten på lageret ivaretas gjennom en førerhytte i nesten bare glass for uovertruffen sikt i alle retninger. Førerkabinen kan også tiltes og heves for bedre kontroll med godset. I den romslige og sparsommelig innredete førerhytta har truckføreren full kontroll over alle funksjoner ved hjelp av en multifunksjons-joystick. Selve motvekten kan bygges på for å gi økt stabilitet og lastekapasitet.