DHL Express endelig i mål

SKEDSMOKORSET: DHL Express Norge er hjemme igjen etter halvannet år i landflyktighet. – Det har vært en omfattende og tung prosess, men vi har hele tiden visst hvor vi skulle, sier adm. direktør Roger Kormeseth.

Publisert Sist oppdatert

Han understreker at selskapet er ”back to basic” med fokus på kvalitet og hurtighet.

- Foruten betydelige endringer på innlandsvirksomheten har DHL Express’ globale nettverk blitt standardisert gjennom en internasjonal strategiendring. Finanskrisen krevde også en omstrukturering, forteller Kormeseth.

Opprydding

DHL Express Norge har hatt en opprydding i virksomheten, investert over 30 millioner kroner og omtrent halvert staben. I tillegg har man redusert antallet lastebiler kraftig til fordel for lettere og mer miljøvennlige varebiler. Etter omfattende endringer gjennom et halvannet år har selskapet igjen tatt en ledende markedsposisjon i Norge.

18. mai ble siste del av selskapets nye, helautomatiske sorteringsanlegg satt i drift ved hovedterminalen på Berger utenfor Oslo. Anlegget har en kapasitet på 4000 kolli i timen. Det nye sorteringsanlegget innebærer direkte lasting fra anlegg inn i distribusjons- og linjebiler, et såkalt ”two-touch”-system.

- I løpet av året oppgraderer vi varebilparken og bytter ut halvparten av våre ca. 200 distribusjonsbiler, forteller adm. direktør Roger Kormeseth.

Milliarden intet mål

Selskapet hadde ifjor en omsetning på ca. 780 millioner kroner og nærmet seg milliarden-omsetningen i 2008 før finanskrisen slo til. Flyeksporten representerer ca. 450 millioner kroner, mens bil inn- og utland står for resten. Kormeseth understreker at en milliardomsetning ikke er noe mål i seg selv.

- Det viktigste er at DHL Express er tilbake der selskapet skal være, og at vi igjen fremstår som leverandør av høykvalitets- og tidsbestemte leveranser på det norske og internasjonale markedet. Vi har byttet ut tunge kolli som for eksempel hvitevarer til sorteringsvennlige pakker og dokumenter, understreker Kormeseth.

Outsourcet til ColliCare

Ifjor sommer tok DHL Freight selv over sin egen distribusjon i Norge fra DHL Express. Denne virksomhetene er i dag delvis outsourset til ColliCare, som disponerer ca. 4000 m2 av DHLs Berger-terminal.

Kormeseth legger ikke skjul på at det hele har vært en tung prosess, og hvor finanskrisen har gjort det hele ekstra utfordrende. Oppgradering av terminaler og nettverk har vært sentrale elementer i prosessen. Selskapet har gått over til ett produksjonsoppsett for selskapets fire forretningsområder innland, internasjonalt, fly og bil.

- Ambisjonene er å være klar markedsleder innenfor flyexpress, hvor vi i dag har en markedsandel på nær 60%. Sporbarhet, hurtighet, presisjon og selektiv vekst mot flere kunder er vårt konkurransefortrinn, fremfor volumvekst, sier Kormeseth.