Det er en kunst å hvile - på vei mot Danmark

SUPERSPEED 2: Klokken er 08.00. SuperSpeed legger ut på dagens første tur mot Hirtshals. Om tre timer og 45 minutter er vi i Danmark.

Publisert Sist oppdatert

Marcos Delgado, matros, tar frem kikkerten på brua straks vi er utenfor havneområdet og kursen er satt. Han er en av 83 personer som i dag utgjør mannskap om bord og som jobber to uker i strekk før 14 dager med hvile venter i land.

Noen dekk lenger ned er dørene akkurat åpnet for frokost i restauranten. Morgenfriske passasjerer strømmer inn, mens andre heller vil forlenge natten og slår seg nedpå der det er høvelig plass. En del av dem er sjåfører som har en lang dag foran seg på vei nedover Jylland og med mål ett eller annet sted i Europa.

Sjåførene kan ha det mer bekvemt om de vil. Det finnes 26 lugarer om bord, de aller fleste av dem utstyrt med to køyer. Og når sant skal sies, de er i trangeste laget og understrekes av sjåførene selv. Bjørn Holfve (53) fra Leksand i Sverige som kjører for Tor Eddy Hansen Transport i Stokke, sier:

- Det er fint med dusjmuligheter, men lugarene er altfor trange. Vi som sitter bak rattet blir som regel litt runde rundt midten og da blir det enda verre om vi er to av samme størrelse. Nei, å dele en lugar av denne størrelse på en overfart som kun tar drøyt tre timer, er ikke optimalt.

Tilbyr Business Class

De fleste sjåførene dropper derfor denne form for bekvemmelighet og slår seg ned andre steder. Trine Eriksen og Roy Jensen, resepsjonister på vår tur med SuperSpeed 2, forteller at de tilbyr stolene på Business Class til sjåførene så lenge det er ledig.

- Vi har 93 stoler på Businnes Class og muligheter for lesestoff, drikke, snacks og TV. I tillegg har vi 261 stoler av samme type i det åpne Voyager-området, sier Trine Eriksen.

Det er bare en hake ved hele ordningen, nemlig at sjåførene kun får registrert hviletid om de velger lugarene, selv om altså bekvemmeligheten er forringet på grunn av trange omstendigheter.

Mange velger å sove på kaien og fraktdirektør i Color Line, danskeJohn Juul Nielsen, forteller at selskapet har høstet ros fordi man i Larvik har laget spesielle sovefiler.

SuperSpeed 2 starter dagen kl. 08.00 og gjør to overfarter frem og tilbake til Danmark. Siste avgang fra Hirtshals kl.22.15 er den som samler flest sjåfører. Antallet ligger på rundt 80, men det har også vært såpass mange som 100 sjåfører som ruller i land kl.02.00 i Larvik. Så er det seks timers pause før en ny dag kaller på båt og mannskap.

Veldig effektiv

SuperSpeed 1 og 2 fra Larvik og Kristiansand til Hirtshals har bare de seks timene på natten til å ”samle krefter”. Overfarten på 3,15 timer (Kristiansand) og 3,45 timer (Larvik) er mulig med en toppfart på rundt 27 knop.

- Og det skal være dårlige forhold om vi ikke skal holde den farten og holde ruten, sier kaptein Claus Horntvedt. – Båtene er svært gode i sjøen.

For de som husker siste utgave av forgjengeren Petter Wessel (Larvik) er hastigheten i snitt 8-9 knop høyere på de nye båtene.

Hastighet er også et nøkkelord ved kai, det tar én time å tømme båten og laste på nytt. Fullastet betyr det at 1800 passasjerer skal av og på. Lastebilene alene utgjør i snitt 1600-1700 meter av båtens bildekk. Kapasiteten er 2000 såkalte ”linemeters” for de store bilene.

- Vi laster og losser på to dekk samtidig, sier sikkerhetsoffiser Tom Agledal.

Grenseløs økning

Da SuperSpeed 2 la ut på jomfruturen 20. juni 2008 visste Color Line at passasjerer og gods ville øke på den tradisjonsrike overfarten.

- Forventningene er mer enn innfridd, sierJohn Juul Nielsen. - Begge skipene har ført til en markant ekspansjon i godsmengde.. Antall enheter er steget betydelig, men på forskjellige tidspunkter.

SuperSpeed 1 hadde størst økning fra mars til desember i 2008 på ca. 25% i godsmengde, mens SuperSpeed 2 først har hatt stigningen i 2009, men i gjengjeld på hele 68% i forhold til 2008  (pr. 25.10).

- Vi hadde forventet en større trafikk i 2009, men på grunn av finanskrisen og nedgang i import og eksport, er ikke forventningene helt innfridd, men absolutt å leve med, sier Juul Nielsen.

De største brukerne av godsrelatert transport på SuperSpeed 2 er ifølge Color Lines fraktdirektør DHL i Larvik, DSV fra Kolbotn, Schenker i Oslo, Bring i Oslo og GM/ITM fra Horsens i Danmark.

På SuperSpeed 1 i samme kategori brukere finner vi bedrifter som Håkull, Itella logistikk, DSV i Kristiansand og Schenker i Kristiansand.

Vi nærmer oss Hirtshals etter tre timer og 45 minutter. Havnen er litt mer utsatt for vær og vind enn der vi kom fra, Larvik.

- Hirtshals ligger rett i vestavindbeltet, sier sikkerhetsoffiser Agledal. Nå har han og matros Marcos Delgado fått selskap av overstyrmann og kaptein som skal lose oss trygt inn havneporten til Hirtshals.

Om en time snur 211 meter med båt på en femøring inne i det trange bassenget og setter kursen mot Norge igjen.

Men det kan være en annen historie.