
Daily med Facelift
Bare to år etter siste facelift kommer Iveco Daily med ny grill, Euro 5-motorer og noen interiørmessige endringer.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Totalt har Iveco produsert over 2 millioner eksemplarer av Daily siden introduksjonen i 1978. Dagens Daily er i 4-generasjon som kom på markedet i 2006, men gjennomgikk en facelift i 2009 og blir igjen pyntet litt på nå i 2011.
Med krav om Euro 5-motorer fra januar 2012 har Iveco i tillegg til dagens EEV-motorer et behov for rene Euro 5-motorer. Den største av motorene som nå blir tilgjengelig i Daily er en 3,0 liters FPT-motor (Fiat Powertrain) på 205 hk og dreiemoment på 470 Nm. Motoren har en dobbel turbo hvor den minste har som oppgave å sørge for effektiv respons ved lave turtall, mens den største turboen skal sørge for maksimal effekt.
I tillegg opplyser Iveco om en forbedring av 2,3-liters motoren hvor dreiemomentet er økt til 320 Nm (Vi antar at dette er den samme motoren som vi finner i Fiat Ducato hvor den yter 130 hk/320 Nm). Motoren har den oppgraderte Multijet II innsprøytningen som kan sprute inntil 8 injeksjoner pr. syklus.
Dieselmotorene leveres med et forbedret EGR-system og DPF-filter som standard. Av andre nyheter leveres nå Daily med automatiske kjørelys over hele Europa i tillegg til nye tåkelys.
Daily kommer i versjoner fra 3,2 til 7 tonn med nyttelast på opptil 4,7 tonn.
Som tidligere er Daily tilgjengelig med både CNG og batteridrift.
I Norge utvides garantitiden til fem år og 100.000 km.