Borregaard snudde på flisa

SARPSBORG: Celluloseproduksjonen begynte allerede på 1800-tallet, men for å holde tritt med utviklingen i markedet har Borregaard måttet lære seg å utnytte alle deler av tømmerstokken.

Publisert Sist oppdatert

Å se nye forretningsmuligheter har vært en av bærebjelkene ved den tradisjonsrike Østfoldbedriften som har bygd opp en av landets ledende fagmiljøer innen kjemisk industri.

Borregaard utnytter de ulike bestanddelene i tømmeret til å fremstille en rekke forskjellige kjemiske produkter, som blant annet spesialcellulose, lignin, vanillin og etanol. Kundelisten er lang og inkluderer blant annet produsenter av medisiner, tannkrem, tekstiler, gipsplater, syrer, batterier, gjødsel og sement, for å nevne noe…

Snur på flisa

Før tømmerstokkene har kommet så langt, må de imidlertid håndteres. Det er her truckene kommer inn i bildet. På det enorme fabrikkområdet i Sarpsborg går det rundt 80 trucker med smått og stort. Blant de største er industritrucken SMV Konecranes 42-1200B, og du gjettet riktig, løftekapasiteten er på 42 tonn. Trucken benyttes hovedsakelig ved flismottaket. Borregaard kjøper store mengder ferdig flis fra Sverige, som fraktes fra Varberg og til Borregaards lokaler direkte med tømmertog fra den sveitsiske operatøren Innofreight. 20-fots containerne losses så av jernbanevognene med SMV’en. Det spesielle med håndteringsløsningen er at trucken er utstyrt med et 360 graders rotator-aggregat som gjør at truckføreren enkelt kan tømme fliscontaineren ved å snu den rundt 180 grader.

Aggregatet, som er produsert av den tyske aggregatprodusenten Kaup GhmB, var en del av rammeavtalen Borregaard sikret seg med Innofreight for halvannet år siden.

- En slik rotator kan åpne mange nye muligheter når det gjelder materialhåndtering, og mange får seg nok en øyeåpner når de kommer hit til Borregaard og ser denne løsningen. Man kan raskt se potensielle nye muligheter for hvordan man kan håndtere utstyr ved sin egen bedrift, sier Gunnar Pettersen, regionleder for Brubakken i Østfold.

Selv har Brubakken verksted- og administrasjonslokaler kloss inntil Borregaard. Selskapet har gjennom årene levert hundrevis av trucker til bedriften, og står nå for service og vedlikehold av hele maskinparken. Syv mekanikere er satt på jobben.

Oil Quick-feste

Det er ikke kun ved flishaugen det benyttes spennende utstyr hos Borregaard. Også i den andre enden av området, ved ferdiglageret, har man gått til anskaffelse av hensiktsmessige løsninger. En 5,5 tonns Dantruck er utrustet med OilQuick, et hurtigkoblingssystem for maskinredskaper. Systemet har automatisk integrert kobling av slanger for olje mellom hydrauliske redskaper og truckens hurtigkoblings-feste.

Dette betyr at man kan skifte påhengsaggregat direkte fra førerhytta ved hjelp av bryter, og man slipper å gå ut av trucken og koble oljeslangene manuelt, dette gjøres automatisk ved at hurtigfestet låses fast i redskapet. Det er Brubakken som har levert det svenske OilQuick-systemet som i Norge importeres av OTS Trading AS.

Dantruck’en, som tilhører Logistikkavdelingen og som kjører ferdigvarer til biler og containere, bytter i hovedsak mellom to ulike påhengsaggregater. Dette er henholdsvis en rulleklemme og en balleklemme.

Mindre tid og klin

Truckfører Vidar Nilsson, som har 12-13 år bak seg som truckfører ved bedriften, merker stor forskjell etter at Borregaard investerte i det nye systemet for ca. to år siden.

- Jeg sparer mye tid når jeg skal skifte aggregat. Nå tar det høyst et par minutter, mens det tidligere ofte kunne ta opp til en halvtime, sier Nilsson. Han anslår at det foretas aggregatbytte et par ganger pr. skift i snitt.

- Å få løs hydraulikkslangene var ikke alltid like lett, og ofte ble det jo også noe voldsomt oljeklin, i tillegg kunne det være kronglete å komme til festeboltene, forteller Nilsson. At truckføreren også skånes for mulighetene for eventuelle klemskader er et annet pluss, påpeker han.

I likhet med mange av de andre truckene som ferdes innendørs hos Borregaard er Dantruck’en dieseldrevet. Dette går imidlertid helt fint, ettersom truckene er utrustet med Unicat-avbrenningsanlegg som fjerner skadelige avgasser.