Bertel O. Steens nye baby

TRAMAGAl: Vi har vært på ”hjemmebesøk” hos Fuso Canter i Portugal.

Publisert Sist oppdatert

Det ble en trivelig opplevelse i steikende sol og 30 plussgrader i skyggen. Vi satte derfor pris på at alle bilene hadde klimaanlegg.

Lastebilmodellen Canter er langt fra ukjent her til lands og har vært på programmet til Mitsubishi Motors Corporation Norge i lang tid, men ved årsskiftet overtok Bertel O. Steen agenturet. Overtagelsen har sammenheng med Daimler AGs eierskap i Mitsubishi Trucks. Der produseres tyngre modeller enn Canter, og nylig ble Fuso Super Heavy introdusert i Japan. For Bertel O. Steen er det etter sigende bare aktuelt å ta inn Canter.

Kjøreopplevelsen

Kjøreturen fra Lisboa til Tramagal foregikk stort sett på motorvei i tempo på maks.90 km/h.

Bilen er meget lettkjørt, lett på styringen og pedalene. Til tross for at bilene hadde rullet kun 30 mil, gikk girskiftene fint og lett etter litt oppvarming. Styringen er presis, og bilen er retningsstabil og stø i90 km/h. Når det gjelder lydnivået i førerhuset, ble vi positivt overrasket. Under kjøring i marsjhastighet hører man ikke motoren.

Det man kan merke som forskjell fra, for eksempel, en tilsvarende Atego, er at korte/skarpe ujevnheter i veibanen merkes bedre. Det har sannsynligvis med det faktum å gjøre at de to-bladede parabelfjærene foran er betydelig kortere enn hos en Atego. Dernest kan det ha med hytteoppheng og sete å gjøre. Når dette er sagt, må det tilføyes at nervesystemet i baken og ryggen ikke opplevde kjøreturen som ”tortur”. Likevel ser vi på det som et område med forbedringsmuligheter. Det kan gjøre bilen litt dyrere, men kan være verdt det.

Fabrikken

Fuso Canter produseres i Tramagal, cirka halvannen times bilkjøring nordover fra Lisboa. Tramagal-fabrikken produserer Canter for Europa-markedet, og i dag utelukkende Canter. Tidligere, inntil 1996, ble også pick-up’en L200, kassevognen L300 og SUV’en Pajero produsert der.

Den nye Canter består både av japanske og europeiske komponenter. Førerhusene kommer som platebunter fra Japan og sveises i Tramagal. Motoren kjøpes inn fra Fiat Powertrain, og det dreier seg nærmere bestemt om 3-literen som også brukes av Iveco, Fiat og PSA Peugeot Citroen.

I Fuso Canter-utgaven som importeres av Bertel O. Steen har, motoren to effektnivå, 150 hk og 180 hk. Det er en moderne, common rail-innsprøytet motor som trolig er valgt av hensyn til Euro 5-kravene.

Girkassen er også europeisk, nærmere bestemt en 6-tinns ZF-kasse som sjaltes med en dashbord-integrert joystick-spak. Drivakselen derimot kommer umontert fra Japan og monteres/testes i Tramagal.