Bedrer tilbudet

FORNEBU: 1. juni overtok Widerøe flyrutene SAS har hatt langs kysten fra Kristiansand til Kristiansund.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette medfører en kraftig forbedring av det direkte flyfrakttilbudet mellom ”oljebyene” på Vestlandet.     

Inntil nå har rutene blitt fløyet av SAS med gamle fly av typen Fokker 50, mens Widerøe nå skal betjene rutene med moderne Dash 8-fly fra Bombardier. Lastekapasiteten økes dermed betraktelig. Fra knapt å ha plass til passasjerenes bagasje og kun ha mulighet for mindre pakker på noen få kilo, kan man fremover tilby plass til europaller og kolli opp til300 kg. Total lastekapasitet på Widerøe-flyene er ca. ett tonn. Innen flyfrakt samarbeider Widerøe som kjent tett med SAS Cargo og Jetpak. 

Byttelåner

- Ettersom lastekapasiteten har vært så liten på Fokker 50-flyene, har man mange ganger vært nødt til å sende godset med større SAS-fly som har gått via Gardermoen. Eksempelvis har man for gods fra Bergen til Kristiansund vært nødt til å sende det først til Gardermoen, for deretter å laste det over i et fly til Kristiansund, sier Svein Visdal, fraktsjef i Widerøe.

- Alene og i kombinasjon med rutene Widerøe har på Aberdeen fra og til både Stavanger og Bergen, åpner dette for nye og gode muligheter for raske forsendelser mellom de fire ”oljehovedstedene” Aberdeen, Bergen, Kristiansund og Stavanger. Ofte er det behov for spesielt utstyr som det er lang ventetid på å få levert fra fabrikk, dermed oppstår det utstrakt byttelåning av utstyr mellom forskjellige firmaer. Dette kan nå gjøres smidigere enn tidligere, sier han.

Taksameteret løper raskt i olje- og gassbransjen, dermed benytter man ofte helikoptre eller man chartrer egne fly for å få frem utstyret.

- Nå kan vanlige rutefly bli et mer attraktivt alternativ, tror Visdal. Også innen verftsbransjen og innen annen industri har han tro på at det nye frakttilbudet vil tas godt imot.

Tre for fem

Tre Widerøe-fly av typen Dash 8 overtar for fem SAS-fly av typen Fokker 50. Overdragelsen innebærer også at Widerøe overtar 30 SAS-ansatte som omskoleres til flytypen. Ingen mister jobben som følge av omleggingen, understreker SAS og datterselskapet Widerøe.     

Overtakelsen av ruteområdet, som har blitt hetende ”Vestlink”, skjer gradvis frem mot november. Frekvensen på flyvningene vil variere fra én til fire ganger pr. dag, til fem-seks på ruten Bergen-Kristiansand.

Powered by Labrador CMS