- Asia vil dominere flyfraktmarkedet

MÜNCHEN: Cargolux-toppen Robert van der Weg konkluderer med at de asiatiske fraktselskapene vil dominere flyfraktmarkedet de nærmeste årene.

Robert van der Weg frembrakte også sine synspunkter under Freighters World Conference i London i april. Den frittalende Cargolux-toppen, som innehar stillingen som Vice President Sales, Marketing & Ground Services, erkjenner at de europeiske fraktselskapene må innta et mer langsiktig perspektiv på sine planer, samtidig som de i større grad må investere mer for å henge med sine konkurrenter i Midt-Østen og Fjerne Østen. Han er også kritisk til de hyppige lederskiftene blant de europeiske fraktselskapene.

- Man må være mer langsiktige i sine visjoner, konkluderer han.

- Selv om asiatene vil dominere internasjonal flyfrakt de neste 20 årene, kan de europeiske selskapene slå godt fra seg. Europa har fortsatt en god strategisk beliggenhet og selskapene har god kompetanse, sier van der Weg.

Qatar Airways-samtaler

Det Luxembourg-baserte frakselskapet ryktes for øvrig selv å få en minoritetseier fra Midt-Østen. Qatar Airways ønsker å kjøpe en aksjepost på 35% og innledende samtaler er i gang. Resultatet av samtalene ventes å offentliggjøres rundt månedskiftet juni/juli.

At Qatar Airways ønsker å kjøpe opp Cargolux henger nok også sammen med at den europeiske fraktgiganten igjen har svarte tall på bunnlinjen. Selskapet bokførte et resultat på snaut 60 millioner US dollars ifjor. Selskapet fraktet ifjor 683.000 tonn cargo og utført transportarbeid tilsvarte 5.284.000 tonnkilometer.   

Venter på nye fly

Flåten til Cargolux består i dag av 13 fraktefly, mens de tre første Boeing 747-8Fventes levert i løpet av 2011. Totalt har Cargolux bestilt 13 eksemplarer av Boeings nye - og sterkt  forsinkede – fraktjumboer. Nykommerne har 18% større fraktkapasitet enn Boeing 747-400F. Flyene bruker dessuten mye mindre drivstoff og har et betydelig lavere støynivå.

- De nye flyene blir viktige for oss og viser også at vi tar miljøet på alvor, sier Robert van der Weg til Moderne Transport. At de nye, store Boeing-flyene vil lande på Gardermoen med det første er imidlertid lite trolig.

- Vi har ingen umiddelbare planer om å starte flyvninger til Norge. Det skandinaviske markedet betjener vi med lastebil.