Lydløs Volvo-hybrid

Siden lanseringen av Volvo FE Hybrid er rundt 50 lastebiler blitt levert til kunder over hele Europa, blant annet til Posten i Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 

Christina Eriksson, forretningssjef for alternative drivlinjer, er bare blitt møtt med entusiasme på sine kundebesøk.

 - Det har vært fantastisk! Hybridteknologien vår har fungert nøyaktig som vi håpet, både med hensyn til reduksjon av CO2-utslipp og pålitelighet. Før lanseringen lærte vi opp to eksperter i hybridteknologi slik at de var forberedt på å stille opp raskt for de kundene som måtte opplevde problemer med de nye lastebilene. De hadde imidlertid veldig lite å gjøre, og har derfor kunnet tilbringe tiden med å lære opp sjåfører og mekanikere, sier hun.

Omtrent halvparten av de solgte hybridlastebilene brukes til i distribusjonsvirksomhet, og den andre halvparten til i renovasjonskjøring. Det er innenfor disse to områdene teknologien gir de største drivstoffbesparelsene, mellom 15 og 20 prosent, avhengig av chassis og kjøresykluser. Noen renovasjonsselskaper med lastebiler utstyrt med oppladbar elektrisk avfalls-komprimator har til og med kunnet kutte drivstofforbruket med 30 prosent.

Lydløs distribusjon i Trondheim

Posten i Trondheim er en av kundene, som i vinter fikk overlevert Norges første Volvo FE Hybrid. Bilen er en parallellhybrid (diesel/el) og er utstyrt med en 300 hestekrefters dieselmotor og en elektrisk motor. Bilen er også utstyrt med Volvos I-Shift girkasse.

Både sjåfører og beboere i Trondheim har reagert på at den er helt lydløs.

- Det at den er helt lydløs når jeg kjører elektrisk, er jo uvant, men så utrolig behagelig. Det er nesten slik at man ønsker litt støy for å varsle de gående. Men jeg har jo lufthornet, hvis folk er uoppmerksomme, sier en av Posten-sjåførene, Bjørn Sektnan.

Mindre CO2-utslipp med hybrid i Rotterdam

Renovasjonsselskapet Roteb i Rotterdam i Nederland, er en annen kunde som har kjøpt to Volve FE Hybrid-lastebiler for å overholde egne og kommunale miljøretningslinjer. De nye lastebilene var altså en investering for fremtiden.

- Volvos hybridlastebiler fungerer nøyaktig som våre dieseldrevne renovasjonsbiler, men bruker omtrent 30 prosent mindre drivstoff og er langt mer stillegående enn diesellastebiler. Vi vil definitivt vurdere å kjøpe flere hybridlastebiler hvis prisen og politikernes avgjørelser gjør det mulig, sier salgsdirektør i Roteb, Rene Herlaar.

Volvo investerer i hybridteknologi

Hybridteknologi er en langtidsinvestering fra Volvos side, og den kommende utfordringen blir å senke kostnadene og øke salgsvolumet slik at produksjonen kan utvides og bli mer kostnadseffektiv. 

- Kostnadene ved hybridteknologi tvinger prisen så høyt opp at det er vanskelig for kunden å oppnå noen økonomisk vinning på kort sikt. Når det er sagt, skaper den definitivt godvilje. Hvis et selskap kjøper en hybridlastebil, viser dette at det prioriterer miljøet høyt, og man kan ha mange fordeler av dette. I løpet av et par års tid er målet imidlertid å havne på et mer kommersielt bærekraftig kostnadsnivå, slik at kunden kan oppnå god lønnsomhet fra første dag, sier Christina Eriksson.

Miljøsjef i Volvo Trucks, Lars Mårtensson, påpeker at den fremtidige EU-lovgivningen, som også innbefatter evnen til å måle og sammenligne drivstofforbruk og CO2-utslipp for tunge lastebiler, vil gi hybridkjøretøyer et løft.

- Det vil føre til sterk økning i interessen for økonomiske lastebiler. I dag er elektriske hybrider definitivt det beste og mest pålitelige alternativet, sier han.

Volvo FE Hybrid – fakta

1. Lastebilen drives av en 7-liters dieselmotor som produserer enten 300 eller 340 hk og henholdsvis 1160 eller 1300 Nm dreiemoment, og er koblet til en elektrisk motor på 120 kW.

2. Den elektriske motoren får sin kraft fra den nyeste generasjonen av litium-ion-batterier.

3. Den er tilgjengelig i alle de nordiske landene så vel som Storbritannia, Frankrike, Italia, Spania, Sveits, Tyskland, Østerrike og Benelux-landene. Den lanseres på andre markeder så snart flere av Volvos serviceansatte har fullført opplæringen.

Powered by Labrador CMS