Administrerende direktør i PostNord Norge, Robin Olsen, kan glede seg over gode tall her til lands, og også en solid forbedring på konsernnivå.

Positive tall fra PostNord

PostNord Norge øker både omsetning og driftsresultat med solide tall, og til og med det angivelige konkurstruede konsernet går nå mye bedre.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har stormet rundt den dansk-svenske post-giganten de siste ukene, med nedskjæringer, påstått konkursfare og potensiell skilsmisse.

PostNord-tall

PostNord-konsernet:

Inntekter 38 278 MSEK (37 669 MSEK i 2018), en organisk vekst på 0,6 %
▪ Justert driftsresultat (EBIT) 541 MSEK (129 MSEK i 2018)
▪ Driftsresultat EBIT 184 MSEK (-855 MSEK i 2018)
▪ Resultat før skatt -111 MSEK (- 1 067 MSEK i 2018)

PostNord Norge: 
▪ Inntekter 4 526 MSEK (4 191 MSEK i 2018), en organisk vekst på 7,4 %
▪ Driftsresultat (EBIT) 62 MSEK (42 MSEK i 2018)
▪ Justert driftsresultat (EBIT) 74 MSEK (42 MSEK i 2018)

Torsdag presenterte imidlertid PostNord tall som gir grunn til optimisme.

På konsernnivå omsatte PostNord i 2019 for 38,3 milliarder svenske kroner, en økning på 0,6 prosent. Men mest gledelig er det at driftsresultatet har gått fra -855 millioner svenske kroner til 184 millioner kroner i pluss. Det justerte driftsresultatet viser et overskudd på 541 millioner, opp fra 129 millioner kroner i 2018.

Resultatet før skatt er på -111 millioner SEK.

- Resultatet for 2019 for PostNord viser en positiv utvikling i både omsetningen og resultater. Vi har et tydeligere fokus på forretningen, og den pågående transformasjonsprosessen som har bidratt bidrar til økt lønnsomhet og vekst, sier konsernsjef Annemarie Gardshol.

I Norge har driften i PostNord vært sunn, med små om en stabile overskudd de siste årene. I 2019 økte omsetning i PostNord Norge fra 4,2 milliarder svenske kroner til 4,5 milliarder. Driftsresultatet økte fra 42 millioner til 62 millioner kroner. Justert driftsresultat er oppgitt til 72 millioner kroner. 

- Vi ser en sterk positiv inntekts- og resultatforbedring i den norske virksomheten og alt tyder på at dette vil fortsette i årene fremover, i takt med det økende logistikk- og netthandelsbehovet i det norske markedet, sier administrerende direktør Robin Olsen.

 - Som en del av dette investerer vi ytterligere for å møte et økende behov fra våre kunder og forbrukere. I 2020 vil vi utvide vår terminal på Langhus med 10 000 m2. Sammen med en utvidet kapasitet på våre hentesteder, øker den totale norske kapasiteten til 250.000 pakker daglig. I tillegg vil vi i februar lansere en ny og forbedret hjemleveringstjeneste i markedet, hvor forbrukere selv kan velge og styre sin egen hjemlevering, legger han til.

Powered by Labrador CMS