- Denne kurven er skremmende

Styreleder Steinar Madsen i Nor Lines er knallhard mot egen bransje.

Publisert Sist oppdatert

- I over 35 år har vi snakket om å flytte gods fra vei til sjø, men det er lite å vise til av resultater. Kurven står helt stille, sier Madsen og viser til statistikk som får sjøvei-forkjempere til å gremmes:

Kurven for andel innenlands stykkgods på båt fra 1999 og frem til nå er flat som havet en stille sommerdag.

Madsen, som også er konsernsjef i Nor Lines’ eierselskap Stavangerske (DSD), presenterte den nedslående statistikken på Transport & Logistikk-konferansen på Gardermoen mandag.

- For enkelt

Madsen påpeker at det er for enkelt å forklare sjøveiens manglende appell ved å skylde på politikerne:

- Det er ikke politikerne som bestemmer. Det er vareeierne som avgjør hvordan deres gods skal fremføres. Det må vi ta innover oss, og det er vår oppgave å få vareeierne til å velge sjøveien.

Godsmengden i Norge vil øke med 35-40 prosent innen 2040, og veiene i Norge er allerede på bristepunktet. Hver dag passerer 2500 trailere Svinesund. Samtidig er infrastrukturen på sjøen «ferdig utbygd av Vårherre» som Madsen uttrykker det. Likevel klarer ikke næringen å lokke vareeierne ut på havet.

- Det verste eksempelet er innenfor oljeindustrien. Hver dag kjører over 100 trailere mellom oljebasene i Rogaland og Hordaland. Mellom to oljebaser! Når vi ikke engang klarer å kanalisere dette godset over sjøveien, ja så har vi et problem, sier Madsen.

Den aktuelle oljetransporten går langs E39 og passerer over 200 skoler og barnehager. Dessuten må bilene fraktes med ferge over to fjorder.

GodsFergen

Madsen mener rederiene må være flinkere på to områder:

1) Forbedre de produktene som allerede er der.

2) Skape nye produkter.

- Innenfor område 1 må vi bedre regulariteten kraftig. Kravene til «on time» er blitt kraftig forsterket de siste årene. Dette jobber vi med, men vi er ikke i mål. Når det gjelder nye produkter, er initiativet «GodsFergen» veldig spennende, sir Madsen.

Les mer om GodsFergen her.

Madsen og Nor Lines satser også på å utvikle skipene videre, og gjøre dem mer miljøvennlige. Stadig flere av rederiets ferger går på naturgass. Under sitt foredrag på Transport & Logistikk trakk Madsen paralleller til el-bilen, og oppfordret myndighetene til å sette ned avgiftene på miljøvennlige skip.

Og når han først var inne på politikere, måtte han dele ut noen stikk til dem også, til tross for at det var egen bransje han først og fremst siktet til i sitt foredrag «Hvordan vinner vi markedsandelene innenlands?»:

- Det er mye debatt om bomringer og veiavgifter. Men tro ikke at det ikke er «bomringer» langs sjøveien: Mens det til sammen er åtte avgifter knyttet til vei, er det 30 for oss som frakter på kjøl!