Nor Lines ut av Seatrans

Nor Lines har solgt sin 39 prosents andel av aksjene til hovedaksjonæren Seatrans i Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Seatrans Group får dermed 96 prosent eierandel, mens adm. direktør Ole Sævild i Sea-Cargo har de resterende fire prosentene.

Eget ønske

– Vi hadde ikke noe spesielt ønske om å kjøpe ut Nor Lines AS. Men vi kom til at vi ville løse ut selskapet, da de selv ville, sier skipsreder og adm. direktør i Seatrans, Johan G. Hvide, til Skipsrevyen.

– Sea-Cargo er et spennende selskap som har gjort det godt helt siden starten, og vi har god tro på selskapet også for fremtiden, sier Hvide.

Omfattende virksomhet

Bergens-rederiet tilbyr linjefart og industriell kontraktsfart mellom Midt- og Vest-Norge og Kontinentet/Storbritannia. De neste seks årene skal Sea-Cargo stå for all transport av Norsk Hydros aluminiumsproduksjon for eksport fra fabrikkene i Sunndalsøra, på Husnes og fra Karmøy til Kontinentet og UK med oppstart i 2015.

Revolusjonerende

Adm. direktør Ole Sævild karakteriserer det nye transportsystemet som revolusjonerende, da det bidrar til å halvere dagens drivstoffbruk og dagens utslipp fra skipene.

Transportomfanget i avtalen med Norsk Hydro kan variere fra år til år, men er på mellom 700.000 og 900.00 tonn årlig. Sea-Cargo har også tidligere fraktet aluminium for Hydro, men denne avtalen er helt ny og varer i seks år med to ettårige opsjoner.

Avtalen vil gi ekstra inntekter på mellom 100 og 200 millioner kroner årlig.

Roll-on/roll-off

Sævild opplyser at rederiet selv investerer en kvart milliard kroner i kjøp av ett roll-on/roll-off-skip innkjøpt fra Åland og ombygging av skipet, samt ombygging av to roll-on/roll-off-skip som Sea-Cargo allerede eier. De tre skipene påmonteres sideporter i tillegg til kjøreramper slik at de kan laste og losse aluminiumen både med truck-metoden, i containere eller på rullende lasteenheter.

Tilpasses kundemarkedet

– Vi skal nå tilpasse Hydro-avtalen til andre industriaktører, som Norske Skog hvor vi i 2013 overtok all transport av avispapir og andre typer papir fra Skogn til Kontinentet og Storbritannia. Her har vi tre skip i fart, to egne og ett innleid, sier Sævild.

For Sea-Cargo og moderselskapet Seatrans er Norske Skog fra tidligere en storkunde. I fjor gjenerobret Sea-Cargo papirkontrakten med Norske Skog.

De to industrikontraktene med henholdsvis Norsk Hydro og Norske Skog vil bli samordnet med rederiets linjefart mellom Norge og Kontinentet/Storbritannia. Det er meningen at alle skip skal kombineres med linje- og industrilaster. Det vil øke kapasiteten med 40 prosent. Møre vil få minst to ukentlige anløp av skip fra Sea-Cargo når den nye avtalen trer i kraft. Det blir ingen endringer i anløpsfrekvensen på Bergen, og Risavika ved Stavanger beholder sin posisjon.