Vlantana Norge har på få år bygget seg opp til å bli et stort transportselskap i norsk målestokk. Det kan ha skjedd med omfattende juks.

Vlantana Norge mister trolig løyvene

Statens vegvesen har anmeldt det litauiske transportselskapet Vlantana Norge til politiet, og nå mister selskapet sine godsløyver, varsler Statens vegvesen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den siste tiden er det kommet mange graverende avsløringer om Vlantana Norge, blant annet fra Norges Lastebileier-forbunds nettside lastebil.no

Det ar ført til at blant annet AskoPostNord og DB Schenker har sagt opp sine avtaler med selskapet.

Nylig anmeldte Statens vegvesen selskapet til politiet for grove brudd på kjøre- og hviletidene, samt manipulering av timelister.

Vegvesenet har sammen med skattemyndighetene og Arbeidstilsynet gjennomført en grundig kontroll av selskapet, og konklusjonen er at Vlantana Norge ikke oppfyller kravene til å drive transportvirksomheten i Norge, melder NRK

– Vi har bedt selskapet om å dokumentere virksomheten sin i Norge innen tre uker, ellers kan Vlantana miste sine transportløyver her i landet. Vi har funnet ulike brudd på regelverket som vi har funnet det nødvendig å melde ti politiet, sier Jon Molnes, leder for krimseksjonen til Statens vegvesen til NRK.

Ifølge Molnes har det vært vanskelig å få informasjon fra selskapet som skal fortelle om de oppfyller kravene til selskap etablert i Norge.

En lastebil som ble stoppet på E6 i Stange i Hedmark fredag etter å ha kjørt nesten én mil mot kjøreretningen, tilhører Vlantana. Ifølge NRK har sjåførene i selskapet jobbet 100 prosent, mens arbeidskontraktene og utbetalt lønna har tilsvart 50 prosents stilling.

Overfor Lastebil.no innrømmer Vlantana å ha gjort en rekke feil.

– Vi innrømmer alle feilene som foregår i selskapet. Spesielt med tanke på beregning av arbeidstimer, fortalte Tomas Stonys, operasjonsdirektør i Vlantana-eide Stonys Group og representant for aksjonærene i Vlantana Norge.

 Han sier at selskapet ikke har kjent godt nok til regelverket i Norge.

Powered by Labrador CMS