Scania stopper produksjonen ved sine anlegg i Sverige, Nederland og Frankrike. Bildet er av fabrikken i Zwolle i Nederland.
Scania stopper produksjonen ved sine anlegg i Sverige, Nederland og Frankrike. Bildet er av fabrikken i Zwolle i Nederland.

Scania og Volvo stopper produksjonen

Koronakrisen får konsekvenser for begge de to svenske lastebilprodusentene.

Publisert

Onsdag 25. mars stopper Scania produksjonen ved de fleste av sine europeiske fabrikker på grunn av mangel på deler i kjølvannet av Covid-19-virusets spredning i Europa og logistikkutfordringer derav.

- For å sikre våre kunders samfunnskritiske transportarbeid, vil dog våre servicesteder og reservedelsentre fortsette sin virksomhet, sier adm. direktør i Scania, Henrik Henriksson.

Slik det ser ut i skrivende stund, skal Scania starte opp lastebilproduksjonen igjen innen to uker. De medarbeiderne som berøres direkte av den planlagte produksjonsstoppen, er ansatt ved Scanias anlegg i Sverige, Nederland og Frankrike.

Volvo på sin side stanser produksjonen ved fabrikken i Göteborg allerede fra førstkommende mandag. 

Det skriver Gøteborgsposten onsdag formiddag og siterer AB Volvos pressesjef Claes Eliasson. Han sier nedstengningen av fabrikken blir i minst 15 dager.

Ved fabrikken på Tuve i Gøteborg er det 1500 ansatte som blir berørt av produksjonsstansen.

Stansen kommer som et resultat av delemangel og forstyrrelser i forsyningskjedene, sier Eliasson til Gøteborgsposten. Derfor blir også Volvos Trucks fabrikk i Gent (Belgia), som forsyner de europeiske markedene, stengt ned.

Ifølge avisen vil de ansatte bli bedt om å holde seg hjemme, men vil beholde lønnen.

Scania har tett dialog med ansatt-organisasjonene om tiltak for sammen å håndtere det minkende behovet for arbeidskraft.

- Både bedriftens ledelse og de ansattes representanter er takknemlige for de statlige støtteordninger som stilles til rådighet i landene der våre medarbeidere nå blir midlertidig uten arbeid, sier Henriksson.

Scanias industrielle virksomhet i Latin-Amerika, som svarer for ca. en femtedel av selskapets produksjonsvolumer, fortsetter foreløpig som før.