Vil ha lastebiler i kollektivfeltet

- Dette er et av de enkleste og mest effektive tiltakene for å redusere samfunns- og miljøutgifter en kan gjøre i trafikken i dag.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det sier fylkesleder i NLF Hordaland, Jan-Ove Halsøy, til Bergens Tidende.

NLF har lange forsøkt å få til en lovendring som gir lastebiler tilgang til kollektivfelt, og er nå i dialog med Skyss og Statens vegvesen om å få til en prøveordning i Bergen.

- Her vil buss og lastebil kunne kjøre sammen i et eget felt, forbi køene av personbiler, forteller Helge Ytreland i Statens vegvesen.

Han er prosjektleder for et prøveprosjekt i Stavanger som ble vedtatt i fjor høst.

Det koster flesk å ha et vogntog stående i øk. Ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI) koster det samfunnet rundt 800 kroner timen å ha et vogntog fast i trafikken.

- Det at en ikke vet når varene kommer fram, er kostbart for bedrifter. Når de må legge inn store marginer fordi køer skaper usikker leveringstid, så koster dette dyrt, sier Askill Harkjerr Halse i TØI.

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS