Arkivfoto: Malmtog mellom Kiruna og Narvik ved Bjørnfjell.

Godstrafikken i gang igjen på Ofotbanen!

I morges klokken 07.00 åpnet Malmbanan (Ofotbanen) for gjennomgangstrafikk igjen forbi Vassijaure. 

Publisert Sist oppdatert

17. desember sporet et malmtog fra LKAB av ved Vassijaure, rett over på den svenske siden av grensen. Store ødeleggelser på en lang strekke av sporet, kombinert med ekstremt vanskelige arbeidsforhold med snø, is og storm, har bidratt til at det tok over to måneder å få trafikk på sporet igjen. 

Peter Jonsson fra Trafikverkets pressetjeneste bekrefter til Logistikk Inside tirsdag morgen at den formelle "åpningen av sporet" var klokken 07, i henhold til pressemelding sendt ut 16. februar, og at det første malmtoget vil passere klokken 10 ifølge Trafikverkets opplysninger.

Godstrafikken i gang, persontogene må vente

– Det føles enormt godt at vi endelig nærmer oss målstreken i dette store prosjektet. Alle involverte som har jobbet med gjenopprettingen, har gjort en heroisk innsats og slitt i både kulde, snø og stormvinder, formidlet Simon Sunna, seksjonsleder for jernbane i Trafikverket i pressemeldingen som gikk ut fredag. 

Godsttrafikken er i gang igjen etter at det har det blitt utført en rekke testkjøringer av strekningen. Et lokomotiv med malmtogvogner har kjørt i ulike hastigheter og laster for å se hvordan jernbaneanlegget holder. 

– I forbindelse med testkjøringene har vi utført kontroller og målinger av hvordan jernbanen håndterer belastningen. Testene viser at vi nå kan tillate godstrafikk på avsporingsområdet, men med begrensninger som hastighetsreduksjoner for å kunne trafikkere under så trygge forhold som mulig, fortalte Sunna.

Det betyr i klartekst at det kun er godstrafikk på sporet, inntil videre. Ingen persontrafikk vil bli utført på strekningen før Trafikverket vurderer at de har et spor som er fullt justert. Beslutningen om å ikke tillate persontrafikk er for å redusere risikoen for personskader og ta hensyn til at banen går gjennom et utilgjengelig miljø hvis behov for evakuering skulle oppstå. Fortløpende kontroller og tiltak vil bli utført under ulike temperatur- og værforhold under togtrafikken. 

Åpningen kunne vært utsatt til juni

– Vi har ikke muligheten med snøen og isen som er på stedet, til å inspisere hver detalj av sporet som vi normalt ville gjort ved en inspeksjon før jernbanen tas i bruk. En slik omfattende inspeksjon ville ført til en trafikkåpning først i juni. Det er ikke et alternativ for våre operatører eller for oss. Sikkerheten kommer alltid først. Når det gjelder persontrafikken, er den mest følsom for forstyrrelser, derfor kan vi ikke tillate persontrafikk ennå. Vi ønsker ikke å tvinges til evakueringer der det kan være langt til nærmeste vei, sier Sunna,

Siden avsporingen den 17. desember, da et fullastet malmtog sporet av med flere vogner, har 60–100 personer jobbet døgnet rundt. 26 000 sviller og flere kilometer med skinner og kontaktledning er byttet ut. 

– Vi har gjenopprettet banen under ekstreme værforhold, mennesker og maskiner har jobbet i temperaturer på ned mot -30 og i snøstorm og uvær. Våre entreprenører sammen med Trafikverkets personale har gjort en utrolig innsats. En stor takk til alle som på ulike måter har bidratt til at vi nå kan åpne for godstrafikk. Vi har gjort noe unikt sammen og hadde ikke lyktes uten et godt samarbeid og hardt arbeid fra alle parter, avrunder Sunna.

Powered by Labrador CMS