Sender gods med tog til Kina

Sandvik Materials Technology har fått øynene opp for tog som transportalternativ mellom Skandinavia og Kina.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har gjort rundt 20 forsendelser i år, sier Stefan Lnidberg, som har ansvar for samordningen av globale transporter.

Forsøkene med togtransport fra Sandviken i Sverige til Kina har vært vellykket for Sandivk Materials Technology. Fordelen er at frakttiden halveres sammenlignet med båt.

- Til Asia regner vi 60 dager dør til dør med båt, og med jerbane blir tidne halvparten av det, sier Lindberg, ifølge Transportnytt.se.  

En rekke svenske eksportbedrifter og bedrifter som har produksjon i Asia, har begynt å bruke jernbanen de siste året. Globale aktører som Schenker, TNT, Geodis Wilson og DHL er noen av logistikktilbyderne på dette markedet.

En faktor som gjør at jernbanetransport til Asia nå brer om seg, er at det nå finnes to alternative togforbindelser til Kina. En ny sydlig linje gjennom Kazakhstan forkorter transporttidene sammenlignet med den Transibirske jernbane, som er den tradisjonelle veien til Kina med tog. Linjen gjennom Kazakhstan har dessuten bedre forbindelser til det sentrale Kina.