LÅST OPP: Ved å trykke på telefonen åpner marked.no-sjåføren bilens bagasjerom, og kan plassere varene. Sjåføren har et tidsvindu på to timer der leveringen kan skje.

Last mile rett i bagasjerommet

ENKELT OG GREIT: Volvo og Marked.no tilbyr sine kunder levering av matvarer rett i bagasjerommet. Og matvarer er bare ­begynnelsen.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi ønsker å gjøre livet enklere for kundene våre. Og dette gjør ting enklere og sparer kundene for tid, sier markedssjef i Volvo Cars Norway, Hanne Tønseth, til MT.

«Dette» i dette tilfellet er Volvo In Car Delivery som bilforhandleren har lansert i samarbeid med nettmatvareleverandøren marked.no. Konseptet går i korthet ut på følgende:

Kunden bestiller matvarer på marked.no, velger «In car delivery» som leveringsform og oppgir hvor bilen vil stå parkert på ønsket leveringstidspunkt. Når kunden henter bilen, står matvareposene trygt plassert i bagasjerommet.

- Har gått fort

LYSER OPP: Når marked.no-sjåfør Alexander Húngnes trykker på appen lyser Volvoen til Hanne Tønseth opp på parkeringsplassen, og han vet dermed hvor varene skal leveres.

Volvo henvendte seg til marked.no før sommeren med sikte på et samarbeid.

- Siden har det gått fort, og vi hadde første levering i bil i slutten av september, forteller Tønseth.

Leveringssystemet bygger på systemet Volvo On Call, et innebygd sikkerhetssystem med en app som gir deg mulighet til å kontrollere din Volvo på avstand. Gjennom systemet kan man sette på varmen fra mobilen, låse og låse opp bilen og så videre. Systemet registrerer også om bilen har vært i en ulykke og ringer da opp føreren umiddelbart for å tilby hjelp.

Systemet brukes også for å gi sjåførene fra marked.no tilgang til bilen i en begrenset periode.

HOLDER SEG KALDT: Alexander Húngnes setter varene i kjølebager før levering, mens leder planlegging Andrei Rauta forklarer prosessen.

Demonstrasjon

Vi fikk demonstrert en levering i Tønseths Volvo, og systemet er svært enkelt. Når sjåføren kommer til rett parkeringsplass, logger han på en app på sin telefon. For å finne rett bil kan sjåføren trykke på en knapp på telefonen som enten utløser bilens horn med et kort støt, bilens varsellys eller begge deler. Dermed blir kjøretøyet raskt lokalisert. Selvsagt blir også registreringsnummeret dobbeltsjekket.

RASKT SAMARBEID: I løpt av høsten har samarbeidet kommet i stand mellom Volvo og marked.no. Fra Hanne Tønseth, markedsansvarlig Volvo, marked.no-sjåfør Alexander Húngnes, Andrei Rauta, leder panlegging marked.no og markedsdirektør hos marked.no Ida Fjell.

Sjåføren tar så med seg varene i kjøleposer og trykker på en ny knapp på telefonen som låser opp bilens bagasjerom. Så er det bare å plassere varene, lukke bagasjerommet og dobbeltsjekke at det er låst. Hele prosessen er besnærende enkel.

Kunden vil da få en melding på sin telefon om at varene er levert.

- Dersom jeg har glemt noe har jeg tilgang til å åpne bagasjerommet igjen innen 15 minutter, forteller marked.no-sjåfør Alexander Húngnes. Etter levering er varene forsikret via Volvos forsikringsselskap Volvia frem til kunden åpner bagasjerommet.

- Trygt

Sikkerheten er heller ikke noe problem, forsikrer markedsdirektør Ida Fjell i marked.no. Kunden har full oversikt over når sjåføren har tilgang til bilen.

- Dessuten er det veldig sporbart, og lett å vite hvilken sjåfør som har vært på stedet, sier hun.

Jobber med utvidelser

Foreløpig er det bare Volvo-kunder som kan nyte godt av tilbudet til marked.no, men Andrei Rauta, med tittelen Leder Planlegging, håper at flere produsenter kommer på banen.

- Vi håper det kan komme andre bilmerker om ikke lenge. Dette vil om få år være ganske vanlig, spår han.

Volvo på sin side ønsker også gjerne å utvide tjenesten til sine kunder. Levering av matvarer er bare begynnelsen, tror Hanne Tønseth. Alle typer netthandel vil etter hvert kunne nyte godt av systemet.

- Vi begynte med marked.no fordi de har hyppige leveranser og har vært et fint, fremoverlent firma å teste sammen med. Men vi er åpne for å prate med flere aktører, sier Tønseth og legger til at de har planlagt møter med Bring, samt leveringstjenesten ZoopIt.

Med gode avtaler med slike aktører kan henting i butikk etter hvert erstattes med levering rett i bil.

Per i dag er det rundt 47.000 kunder som har abonnement på Volvo On Call og dermed er potensielle kunder per i dag. Tilbudet er også begrenset til de områdene der marked.no leverer, som foreløpig er Stor-Oslo og byene i Østfold og Vestfold. Noen få hundre kunder har så langt benyttet seg av tilbudet, som ennå ikke er annonsert bredt.

- Ved neste oppdatering av appen vår kommer «In Car Delivery» opp som et klart og tydelig valg, og da vil nok flere oppdage tilbudet ganske raskt, sier Tønseth.

Powered by Labrador CMS