- Vi må unngå løsninger som setter yrkessjåfører i ekstra fare, sier Geir. A Mo. Foto: Per Dagfinn Wolden
- Vi må unngå løsninger som setter yrkessjåfører i ekstra fare, sier Geir. A Mo. Foto: Per Dagfinn Wolden

Vil bidra mot lastebilterror

- Det er viktig at vi ser på automatiserte løsninger i selve kjøretøyet og gode rutiner for sjåførene, sier NLF-direktør Geir A. Mo om den skremmende trenden med lastebilterror.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tre ganger det siste året har lastebiler blitt brukt som våpen i terroraksjoner i Europa. Først i Nice, så i Berlin og nå sist nok i Stockholm.

Hvordan man skal unngå at lastebiler blir kapret av terrorister, er dermed høyt på dagsordenen. Ragn-Sells annonserte nettopp at de innfører rutiner om at bilene skal være låst, også når motoren er - i gang, når sjåførene ikke er i førerhuset.

For administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, er det viktig å unngå at yrkessjåførene selv blir satt i ekstra fare.

- Som alle andre vil vi selvfølgelig bidra med all den kompetansen vi har til å redusere risikoen for flere angrep der kjøretøy blir brukt som våpen. Alle gode tekniske løsninger vil bli vurdert og i utviklingen av disse er det ekstra viktig med et godt samspill mellom myndigheter, produsentene og partene i arbeidslivet. Det er også viktig å være tydelig på at vi må unngå løsninger som setter yrkessjåfører i ekstra fare, sier Mo til NLFs nettsider

I angrepet i Berlin ble lastebilsjåføren skutt og drept før terroristen overtok kjøretøyet. I Stockholm forrige uke, ble bilen kapret mens sjåføren leverte varer til en restaurant.

- En terrorist handler med overlegg og viser ingen hensyn. Da er det viktig at vi ser på automatiserte løsninger i selve kjøretøyet og gode rutiner for sjåførene enten det er en lastebil eller en person-/varebil. Her er det flere muligheter og NLF vil bidra til at disse spørsmålene snarest blir satt på dagsorden både innad i næringen og i samspillet med andre. Vi må imidlertid aldri glemme at det er terroren som er problemet – ikke kjøretøyet, avslutter Mo.

Powered by Labrador CMS