Det er fart i salget av gaffeltrucker her til lands.
Det er fart i salget av gaffeltrucker her til lands.

Trucksalget til værs

Rekordsterkt kvartal for truckbransjen, sendte det totale trucksalget for 2020 over 5000 maskiner.

Publisert Sist oppdatert

2020 har vært et år preget av en pandemi og lav kronekurs. Likevel er året det tredje beste for salg av gaffeltrucker blant medlemmene i Maskingrossisternes Forening noen sinne.

Totalt ble det solgt 5032 gaffeltrucker i 2020, bare slått av rekordåret 2007 (5451 solgte) og 2018 (5173). I 2019 var salgstallet 4694 trucker.

Totaltallet ble styrket av en svært sterkt fjerde kvartal, da MGFs medlemmer solgte hele 1473 gaffeltrucker, mot 1192 trucker samme kvartal året før – en økning på hele 24 prosent.

- Medlemmene våre er godt fornøyd med utviklingen i både fjerde kvartal og for 2020 under ett. For de andre statistikkene (andre typer maskiner, red. anm.) ser vi at både usikkerhet i markedet og ugunstig utvikling av kronekursen har ført til nedgang i nysalget. Når gaffeltruck utmerker seg med vekst i samme periode, tror vi dette kan knytte seg til økt nettsalg og hjemlevering under pandemien som øker lageraktivitetene. I tillegg har flere nye lager- og logistikkbygg blitt ferdigstilt og det er i samband med disse investert i nytt produksjonsutstyr. Utviklingen videre fremover er vanskelig å uttale seg om, men det er ikke forventet betydelig vekst i 2021, sier direktør i MGF Tone Lindberg Grøstad.

Tone Lindberg Grøstad - direktør i Maskingrossistens forening (MGF).
Tone Lindberg Grøstad - direktør i Maskingrossistens forening (MGF).

Det var noe nedgang i salg i forhold til 2019 i andre kvartal, men det ellers har vært en jevn økning som har ført til at vi hele året har vært i vekst akkumulert målt mot fjoråret. Etter endt fjerde kvartal har nysalget vært historisk høyt, og endte til slutt på en vekst på 7 prosent målt mot 2019, opplyser MGF.

Det er motvektstrucker som er den største undergruppen trucker, etter at støttebenstrucker midlertidig tok over «tronen» i tredje kvartal.

Totalt ble det solgt 1.565 motvektstrucker i 2020, men det er likevel en nedgang på 8 prosent i forhold til 2019.

For fjerde kvartal isolert ser vi at det er en eksplosiv økning i underkategori plukk med 151 solgte enheter mot 46 i samme kvartal i 2019. Ellers ser vi at både støtteben (+23 %) og palle (+42 %) har en sterk økning, og dette kan knytes til økt lager- og logistikkvirksomhet.

Underkategoriene skyvemast (-7 %), svinggaffel (-17 %) og trekk (-71 %) har nedgang, i tillegg er det ikke innrapportert salg av AGV i kvartalet.

Akkumulert for året er det underkategoriene palle (+35 %), plukk (+23 %) og støtteben (+19 %) som har vekst i forhold til 2019-tallene, mens de resterende har tilbakegang.

Det er i all hovedsak de lave vektklassene (opp til 2.499 kg) som øker. Over 2.500 kg har alle vektklassene tilbakegang med et lite unntak på de mellom 10 og 17 tonn, hvor det har vært en liten økning.

Innenfor den største underkategorien – motvekt – ser vi nå også en økning i både elektriske 3-hjuls- (+15 %) og 4-hjuls- (+1 %) trucker. For første gang er det i 2020 ikke solgt motvektstrucker med bensin eller propan som energikilde. Dieseltrucker ser ut til å fortsette nedgangen, og i 2020 noterer vi en nedgang på 33 prosent i forhold til 2019.

- Vi går ut fra at dette reflekterer bedriftenes ønske om en mer klimavennlig profil. Vi hadde en nedgang fra 2018 til 2019 som nå forsterkes ytterligere, men vi ser fortsatt store forskjeller mellom bransjer på hvilken energikilde de velger, sier direktør i MGF Tone Lindberg Grøstad.

- Mange har i tillegg blitt mer bevist livstidskostnader gjennom covid-19-året 2020, og for veldig mange blir investeringen noe dyrere men livstidskostnadene betydelig lavere ved å velge batteridrift. Vi regner derfor med at denne trenden kommer til å fortsette også i 2021, legger hun til.

Salgstallene i denne statistikken gjelder medlemmene i MGF, som er følgende forhandlere og importører: Brubakken, Hesselberg Truck, Jungheinrich Norge, Kalmar Norway, Still Norge, Toyota Material Handling Norway, Truckpartner Norge, Trucktech og Unicarriers Norway.