Motion blur of forklift driver unloading cargo pallets at warehouse
Gaffeltruck. Stttebenstruck. Truck
Motion blur of forklift driver unloading cargo pallets at warehouse Gaffeltruck. Stttebenstruck. Truck

Marginal nedgang i trucksalget

Til tross for covid-19 er det solgt flere gaffeltrucker i 2020 enn i 2019 – som var et sterkt år. I tredje kvartal ser vi en ørliten nedgang.

Publisert

Nysalget av gaffeltrucker er i siste kvartal stabilt med 967 solgt trucker i tredje kvartal 2020 mot 974 i samme periode i 2019, opplyser Maskingrossisternes Forening (MGF) – altså en nedgang på kun sju maskiner.

Etter et svakt andre kvartal melder MGFs medlemmer om et mer normalt tredje. I første kvartal derimot var det en sterk økning i antall solgte trucker, og det er derfor en økning akkumulert i år på totalt 16 trucker og nysalget så langt i år er da på 3522 maskiner.

Underkategorien støttebenstrucker har gjennom året overtatt som største kategori og dette fortsetter i tredje kvartal, som betyr at denne ender med 1099 trucker solgt hittil i år. Mens tidligere års største gruppe, motvektstrucker, nå har tatt innpå og etter tredje kvartal er det totalt solgt 1.092 trucker i 2020. I tredje kvartal er det kategoriene støttebenstrucker (+2 %), plukktrucker (+33 %) og palletrucker (+22 %) som har en økning, resten har en tilbakegang i forhold til samme kvartal i 2020

Akkumulert for de tre første kvartalene, er det fortsatt en økning på støtteben (18 %) og palle (27 %). For støtteben er dette et resultat av et meget godt første kvartal i år, mens palle fortsetter veksten. Totalt tyder veksten på en god vekst innenfor lager og logistikkvirksomheten i Norge.

I de første to kvartalene var det spesielt de små truckene som økte mest i antall solgte, men etter tredje kvartal har vi en akkumulert vekst i flere av kategoriene under 7 tonn. Størst økning finner vi i de under ett tonn (+89 %), mellom 6 og 7 tonn (+45 %) og mellom 2 og 2,5 tonn (+10 %).