Med en topphastighet på 21 km/t, flytter nye Still RX60 gods både kjapt og effektivt.

– Dieseldreperen

HAMBURG: Stills nye RX60 skal gjøre dieseltrucker overflødige. Våre første tester tyder på at de kan ha rett.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Den er monsterviktig! sier Allan Sølvsten.

Han er salgsansvarlig for Still i Norden, UK og Benelux-landene, og snakker om den nye Still RX60, som før helgen ble lansert ved Stills fabrikk i Hamburg.

Spesielt monsterviktig er trucken for Still i Norge. Det er akkurat denne serien motvektstrucker som Still har bygget sin suksess innen fiskeribransjen i Norge.

– Fiskeri er i vårt DNA og ER vår historie i Norge, understreker Sølvsten.

Alan Sølvsten har salgsdirektør for Norden, UK og Benelux, og gleder seg til å kunne tilby nye RX60 til det norske markedet.

At nye RX60 blir en vellykket truck, er derfor ekstremt viktig for Stills nylig omorganiserte organisasjon i Norge. Still Norge ble 1. januar en del av Still Nordic, etter å ha blitt styrt direkte fra Tyskland en stund. Det kommer vi tilbake til. Men først denne trucken.

Truckene Still nå har lansert, er den minste tredjedelen av RX60-serien, truckene med kapasitet på mellom 2,5 og 3,5 tonn. Nylansering av 3,5-5,0-tonnstrucker, kommer neste år, mens truckene mellom seks og åtte tonn blir nye litt lenger inn i fremtiden.

Den største endringen fra den tidligere versjonen er at trucken nå drives av to motorer, et ved hvert drivhjul. Dette har ifølge Still en rekke fordeler, som kortere kraftoverføring og korte reaksjonstider. I tillegg sørger aktiv kjøling for at trucken ikke går varm, selv ved intensiv drift.

Bedre enn den beste diesel

RX60 kommer i flere størrelser. Det er den minste serien opp til 3,5 tonn (foran) som nå er oppgradert. Storebrødrene får en oppgradering senere.

Ytelsen er også oppgradert, og skal ifølge Stills pressemateriale være på høyde med diesel- og gassdrevne trucker. I tillegg til at batterikapasiteten på opp til 775 Ah for bly-syre-batterier eller bruk av litium-ion-batterier, gjør at ingen i praksis trenger å skifte batteri. Altså en dieseldreper, mener Still.

Still påstander om ytelse på linje med dieseltrucker, ser for øvrig ut til å holde mål. Theo Egberts er Moderne Transports faste tester av gaffeltrucker, og han har allerede testet nye RX60. Alle tallene er ikke klare, men Egberts røper at det er første gang at en elektrisk truck i denne klassen slår ytelsen og effektiviteten til den beste dieseltrucken i klassen. En grundig test av RX60 kan du lese i et av de første numrene av Moderne Transport.

Vi fikk prøvekjøre nye RX60 ved en pappfabrikk i Lüneburg like utenfor München, og opplevde en lettkjørt og sprek truck.

Effektiviteten kommer som følge av en nesten i overkant høy topphastighet på 21 km/t, samt svært forbedret løftehastighet. Maks løftehøyde er 7,39 meter, og dit kommer lasten på 13 sekunder ved hjelp av en løftemotor på 21 kwh i toppversjonen. Standardmodellen har en løftemotor på 17 kwh. Løftehastigheten er på 0,56 m/s, mot 0,40 m/s i den tidligere versjonen.

Motsatt vei

Fargeskjermen med mye nyttig informasjon er standard, mens kunden kan velge mellom multispak, minispaker, fingertipp-spaker eller denne Joystick 4Plus som styremekanismer.

Det finnes selvsagt også en rekke andre nyvinninger på trucken. Mest snedig er kanskje funksjonen som gjør at de to forhjulene roterer hver sin vei ved maks utslag på styrehjulene. Dermed begrenses svingradiusen maksimalt, og man unngår ekstra slitasje ved at hjulene sklir på underlaget. Dette gjøres mulig av de to separate drivmotorene.

Automatisk parkeringsbrems går på i det føreren forlater setet.

Trucken kommer med innebygget datamaskin og fargeskjerm med all relevant informasjon tilgjengelig, som standard. Mastprofilene er slankere enn før og dashbordet er senket for bedre sikt. Automatisk parkeringsbrems slår seg på i det føreren forlater setet, og det vil være mulig å velge system med forhåndsinnstilte løftehøyder.

Utleie- og demotrucker bestilt

Allan Sølvsten har tro på at nye RX60 skal bli en vinner i det norske markedet.

– Den er så viktig for oss at vi har bestilt flere demotrucker og leietrucker allerede, sier han.

Salget starter for fullt 1. oktober, mens full produksjon av trucken starter i januar.

Still oppgir at prisen på den nye serien vil ligge moderat høyere enn på den forrige. Men hevder at reduserte servicekostnader vil gjøre at den totale eiekostnaden ikke vil øke.

Ny organisasjon

Still har som nevnt i løpet av det siste året bygget opp en ny, nordisk organisasjon. Reke Salievski er sjef for det hele, men ifølge Allan Sølvsten er man også i ferd med å ansatte en country manager i Norge.

– Vedkommende blir med 95 prosent sikkerhet norsk. En norsk kunde skal snakke med en norsk selger og en norsk montør, selv om organisasjonen er nordisk, sier Sølvsten.

Markeds- og forretningsutviklingssjef, Mathias Henningsen (til venstre) og salgsdirektør Alan Sølvsten, representerte Still Nordic ved lanseringen.

2019 har Still i Norge brukt tiden på å sørge for at man lander på bena etter omorganiseringen.

– Og nå står vi trygt. Vi har klart å ta igjen tapte markedsandeler i løpet av 2019, sier Sølvsten.

Nå håper han at nye RX60 virkelig kan sette fart på salget i 2020.

Powered by Labrador CMS