Hitra Kysthavn som stamnetthavn

Ifølge en fersk rapport tilfredsstiller Hitra Kysthavn kriterier som gjelder for stamnetthavnklassifisering.

Publisert Sist oppdatert

 

Det nye distribusjonssenteret for Midt-Norge tar form og vil innen kort tid kunne gi laksenæringen i området nye eksportmuligheter.

Nye transportløsninger

Rapporten, «Bærekraftig Infrastrukturutvikling i Trondheimsleia», konkluderer med at en betydelig økning i produksjonsvolum for sjømat og annet gods vil kreve nye transportløsninger som er bedre for miljø og trafikksikkerhet. Sjøtransporten er overlegen på miljø, og konkurransedyktig på transporttid og kostnad, ifølge rapporten.

Samhandling

Sjøtransporten og havnene må søke samarbeidsløsninger, fremfor at hver havn jobber med sitt. Hitra Kysthavn retter seg mot sjø/sjø- og sjø/veiløsninger.

Trondheimsleia gir grunnlag for havnesamarbeid. Det arbeides derfor med å etablere en Kysthavnallianse for kysten av Midt-Norge. Dette for å stimulere til intermodale eller kombinerte transportløsninger i viktige og tunge transportkorridorer.

En økobonus-ordning for sjøtransport vurderes også, noe som må følges opp overfor myndighetene.

Internasjonalt senter

Konsentrasjon av aktører og ekspertise innen sjømat vil gi mulighet for etablering av et internasjonalt Seafood Logistics Center.

Hitra Kysthavn

Hitra Kysthavn og Hitra Industripark er det første, integrerte logistikknutepunkt for sjørettet ferskfiskeksport her til lands.

- Allerede i 2015 kan halvparten av lakseproduksjonen på Hitra og Frøya gå på kjøl til mottakerhavner på kontinentet, sier kultur- og næringssjef Ole Sundnes i Hitra kommune.Det produseres ca. 250.000 tonn laks årlig på Hitra og Frøya, noe som tilsvarer 50 trailere daglig. Dette volumet er ventet å bli doblet i løpet av de neste ti årene.