Tre sikter seg inn mot prisen

MOSKVA( MTlogistikk.no): Kandidatene til Van of the year 2014, som deles ut under Comtrans i Moskva mandag ettermiddag er Ford Transit Connect, Mercedes Benz Sprinter og Renault Kangoo.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vinneren av den prestisjetunge prisen for årets beste varebil offentliggjøres under Comtrans, en internasjonal messe for nyttekjøretøy i Moskva. MTlogistikk.no er til sted i Moskva, og vil publisere sak om vinneren så snart det er offentliggjort.

Det er tre kandidater til prisen:

Ford Transit Connect er en helt redesignet bil, som lanseres i slutten av året. Bilen bygger på Fords C-plattform, den samme som blant annet Focus og C-Max er basert på. Bilen ble første gang vist under Fords Big Bang i Amsterdam høsten 2012, før publikum kunne se bilen under IAA 2012, noen dager senere. Under Birmingham-messen ved påsketider ble bilen igjen vist, denne gangen slapp Ford litt mer informasjon rundt bilen som blant annet blir utstyrt med den prisvinnende 1,0-liters EcoBoost motoren som yter 100 hk og har et dreiemoment på 170 Nm.

Connect har et lasterom som laster mellom 2,9 og 3,6 m3, inntil 1000 kilo nyttelast og vil bli levert med to akselavstander.

På sikkerhetssiden utstyres den nye bilen med systemer som Active City Stop og dekktrykks monitor samt Ford SYNC med nødassistanse i tillegg til at den selvfølgelig har de vanlige sikkerhetssystemene som blant annet ABS-bremser og ESP-systemer på plass.

Ford oppgir at bilen skal ha inntil 30% reduksjon i drivstoffeffektivitet, sammenlignet med dagens modeller. Blant annet har ECOnetic modellen et oppgitt forbruk på kun 0,4 l/mil og et CO2 utslipp på kun 105 g/km.

Mercedes Benz Sprinter ble introdusert i mai, og de første bilene har ankommet Norge nå i høst. Sprinter en den første varebilen i Europa som kan leveres med Euro 6-motor. I tillegg har den fått en mindre ansiktsløfting i fronten. Familielikheten til Citan som også kom i salg i Norge tidligere i år er slående.

Et annet felt hvor Mercedes er i føringen er sikkerhetssystemer. I forkant av Sprinterintroduksjonen viste produsenten fem nyheter under et arrangement på Bosch-anlegget i Boxberg. Det de viste var et sidevindassistanse-system som via bilens bremsesystem gjør at bilen automatisk rettes opp og ”styrer imot” ved plutselig sidevind. AT.no har testet systemet ved to anledninger og er imponert over hvor bra det fungerer. Bilen har også fått en kollisjonsvarsling som varsler føreren om at nå ligger du for nærme bilen foran. Systemet har også en innebygd bremseassistanse som tråkker litt ekstra på pedalen dersom den føler at dette er nødvendig for å unngå kollisjon med bilen i front. De siste systemene som ble vist i Boxberg er Blindsone, filholder og en automatisk fjernlys betjening.

Renault Kangoo Express ble lansert i januar, og de første bilene er ankommet Norge i disse dager. AT.no har enda ikke hatt anledning til å prøvekjøre denne, men blant de viktigste oppdateringene finner vi mye av det som Mercedes endret på under introduseringen av Citan. I tillegg blir bilen nå tilgjengelig i en treseters-utgave, noe som gjør at den skal kunne konkurrere bedre mot Berlingo og Partner ifølge Jan Traaseth i RBI-Norge.

Av andre nyheter i Kangoo finner vi stopp og start, og gjenbruk av bremseenergi. Bilen får også et ESC-system med bakkestartassistanse og et Extended Grip-system som skal forbedre veigrepet under vanskelige forhold. Renaults R-Link multimediasystem og ryggekamera.

Powered by Labrador CMS