Ladingen skjer i grillen p¨å nye Ford E-Transit.

Helelektrisk Ford Transit

Den nye elektriske varebilen fra Ford har en WLTP-rekkevidde på 350 kilometer.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Overgangen til nullutslippskjøretøy i nyttekjøretøymarkedet – og da spesielt det raskt voksende markedet for bud- og distribusjonstransport, er helt avgjørende for å nå Fords mål om å være karbonnøytrale i 2050. Ford er klar for å lede an i denne utviklingen. Dette er bra for miljøet, og en stor fordel for våre kunder. De får lavere driftskostnader og tilgang til en rekke tilkoblede teknologier som er nyttig for deres virksomhet, sier toppsjefen i Ford Motor Company, Jim Farley.

Nye E-Transit ble avduket torsdag. I Europa vil Ford tilby hele 25 forskjellige varianter av E-Transit – som varebil, dobbelkabin og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter.

Kommer i 2022

Med 350 km rekkevidde (WLT) bør E-Transit klare de fleste arbeidsdager uten ladepauser.

De første eksemplarene av E-Transit vil ankomme Europa tidlig i 2022. Det er en del av Fords massive globale satsing på elektrifisering, hvor mer enn 11,5 milliarder dollar investeres i perioden frem mot 2022. Nye Mustang Mach-E kommer til Europa tidlig i 2021, mens den helelektriske pickupen F-150 ankommer de første forhandlerne i Nord-Amerika medio 2022.

Med en netto batterikapasitet på 67 kWh (brutto 75 kWh) får nye E-Transit en estimert elektrisk rekkevidde på 350 kilometer, målt etter WLTP-målemetoden. Dette er tilstrekkelig rekkevidde til daglig bruk og med kapasitet for å ivareta behov om nyttelast og varierende værforhold. Batteriet i nye E-Transit er plassert i bunnen av varebilen. Det gjør at lasterommet er på opptil hele 15,1 kubikkmeter. Det er det samme som den bakhjulsdrevne 2T Transit har i dag.

Kraftig motor

Den elektriske motoren leverer hele 269 HK og maksimalt dreiemoment er 430 Nm. Den bakhjulsdrevne elektriske varebilen vil ifølge Ford dermed være sterkest av alle elektriske varebiler som selges i Europa.

– Vi vet at mange norske kunder venter på E-Transit. Vi er derfor veldig fornøyde med å endelig kunne tilby en elektrisk varebil som på mange måter er noe helt nytt i dette segmentet. Når de kjøper en Transit vet kundene at de også kjøper mer enn 50 års erfaring, et stort forhandlernettverk, sertifisert påbygger og et økosystem med digitale verktøy som virkelig vil utgjøre en forskjell i det daglige, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

E-Transit kommer både med normallading (AC-vekselstrøm) og hurtiglading (DC-likestrøm) - med bilens ombordlader på 11,3 kW vil den kunne lades fra 0 til 100 prosent på 8,2 timer. Med en ladeeffekt på opptil 115 kW fra en hurtiglader vil lading fra 15 til 80 prisent ta rundt 34 minutter.

E-Transit kan også fås med «Pro Power Ombord». Systemet gjør om bilen til en energikilde der utstyr og verktøy kan driftes med inntil 2,3 kW (2300 W). Det er første gangen et slikt system tilbys i markedet for lettere nyttekjøretøy i Europa.

Flåtestyring

Den nye elektriske varebilen leveres også som standard med FordPass Connect-modem. Det gjør flåteeiere i stand til å kunne effektivisere bruken av kjøretøyene sine. Ford Telematics tilbyr også en rekke tjenester gjennom digitale løsninger for flåtestyring.

– Vi satser hardt på å gi våre flåtekunder digitale løsninger og programmer som gjør at de kan drive mest mulig effektivt, sier toppsjefen i Ford Motor Company, Jim Farley.

Underholdningssystemet SYNC 4 blir å finne i den elektriske Transiten.

Nye E-Transit vil også være det første nyttekjøretøyet som kommer med det helt nye kommunikasjons- og underholdningssystemet SYNC 4. Som standard er bilen utstyrt med en 12 tommers berøringsskjerm, forbedret stemmegjenkjenningsteknologi og navigasjon ved bruk av skytjenester. Med SYNC OTA (over the air)-oppdateringer vil E-Transit også løpende kunne oppdateres med ny og forbedret funksjonalitet og stadige forbedringer.

Flåteeiere kan også ved hjelp av avanserte førerassistanseteknologier som trafikkskiltgjenkjenning og intelligent hastighetsbegrensning, sette begrensninger i kjøretøyet som sikrer at sjåføren overholder fartsgrenser og maksimerer rekkevidden.

Powered by Labrador CMS