NYTT PRODUKT: Rune Holtan og Pluss Truck Sales & Rental AS lanserer fleksibel leasingavtale for trekkvogner.

Fleksibel leasingavtale

KOLBOTN: Pluss Truck Sales & Rental AS lanserer Flexilease som er en fleksibel leasing­avtale av trekkvogner der man kan si opp avtalen og avslutte betalingene på dagen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Daglig leder Rune Holtan sier han først og fremst ønsker å slå et slag for den norske lastebileieren med lanseringen av produktet Flexilease. Kort oppsummert kan man leie en trekkvogn i 500 hk-klassen til 750 kroner døgnet uten bindingstid. Leier man trekkvognen for en måned, men plutselig mister transportoppdraget, kan man levere trekkvognen tilbake og kun betale for tiden bilen er brukt.

Holtan er selv 3. generasjon innen transportvirksomhet, og selv om han har drevet med salg og leie av lastebiler i sitt yrkesaktive liv, skjærer det i hjertet hans å se norske transportselskap bli utkonkurrert av utenlandske aktører.

Store forskjeller

- For mange utenlandske transportselskap koster det 700 kroner døgnet å ha en trekkvogn, mens norske lastebileiere har 1200 kroner døgnet i kostnader. På grunn av sjåførmangelen i Norge, tør ikke mange lastebileiere å stå imot norske sjåførers krav til dyre biler og eierne pådrar seg derfor høye kostnader, sier Holtan.

Flexilease-tilbudet gjelder ikke de råeste trekkvognene med 700 pluss hestekrefter. Bilene som tilbys for 750 kroner er Mercedes-Benz 510 hk, MAN 26.500 og Renault T520.

- Mange norske transportselskap kan gå i glemmeboka (altså må legge ned) på grunn av dumme valg, og da snakker jeg om førere som nekter å komme på jobb dersom de ikke får innvilget investeringer på flere hundre tusen kroner, er Holtans harde dom.

Store konsekvenser

Han sier videre at konsekvensene av nedlagte norske transportselskap også får store konsekvenser ute i distriktene der veldig mange av sjåførene bor og bidrar i lokalsamfunnene. Også mattilbudene langs veien vil bli skadelidende med færre norske lastebiler på veiene, da mange utenlandske har med egen mat.

- Jeg håper jeg tråkker sjåførene mer på tærne enn bileierne, og at bileierne kan ta tilbake eierskap over egen bedrift, sier han videre.

Holtan mener norsk transportnæring akkurat nå er så svekket at dersom det skulle oppstå en kald krig der utenlandske transportselskap over natten skulle bestemme seg for å slutte å kjøre i Norge, ville det svekket vareflyten i Norge dramatisk.

Pluss Truck Sales & Rental AS (som er eid av Volmax) har idag 50-60 biler i en total bilpark på 180 som kan gå på Flexilease.

Powered by Labrador CMS